Elérhetőségek
Önkormányzat Perenye
9722 Perenye,Béke utca 34,
Telefon:
+3694511843
E-mail:
polgarmester.perenye@gmail.com
Településünk / A perenyei Szent Ágota templom
A perenyei Szent Ágota templom
                                        
    
    
                    
                    
                
RÉTFALVI BALÁZS
    A 250 éves perenyei Szent Ágoston-templom története
    A község története, földrajzi fekvése
    Perenye Szombathelytől 7 km-re  Észak-  Nyugat  felé, Kőszeghegyalja peremén, a Kőszegi-hegység 
    lankáinak ölelésében, az ősi Szent Vid-hegy vigyázó oltalmában, a Gyöngyös-patak vízgyűjtő területén 
    fekvő  település.  A  patakvölgyben  nyújtózó  településnek  jelenleg  680  lakója  van.  A  község  bel-  és 
    külterületén feltárt régészeti leletek tanúsága szerint már az őskortól fogva lakott település volt, és a 
    későbbi korszakokból is számos értékes lelet került elő. A falu határában megtalálhatók egy földvár 
    maradványai, valamint az ókori és középkori vasolvasztásra utaló leletek.
    A falu  első írásos említése az Anjou-korból, 1333-ból származik, amikor Pyrennye néven említik 
    Pöre és Etelföld határleírásában.
    A  rohonci  uradalom  tartozékaként  többször  cserélt  gazdát  a  középkorban. 1527-ben  Batthyány 
    Ferenc szerezte meg,  s így közel három és fél évszázadra fűzte össze a kis Kőszeg-hegyaljai település 
    sorsát  a  Batthyányi-családdal,  mely  egészen  az  1870-es  évekig  számos  birtokkal  rendelkezett  a 
    településen, ahol nagyrészt  –  a néhány nemesi családot leszámítva  –  jobbágy és zsellérsorú lakosság 
    élt.  1662-ben  egy  családi  osztozkodás  során  Batthyány  Pál  kapta  a  rohonc-szalonaki  uradalmat, 
    amelyet fiai, Ferenc és Zsigmond tovább osztogattak maguk között, és Rohonc Batthyány Ferencnek 
    jutott. 1748-ban Batthyány Lajos nádor egy csereszerződéssel váltotta meg a fiatalabb ágtól a rohonci 
    és szalonaki uradalmakat a hercegi ág részére biztosítva azt, s így Perenye az ország főméltóságának 
    birtoka lett.  A nádor halála után 1765-től fia, Batthyány József kalocsai érsek örökölte az uradalmat, 
    míg fivére, Ádám a hitbizomány hatalmas birtoktömegét. 1799-ben, József érsek halála után a rohonci 
    uradalmat  testvére,  Batthyány  Tivadar,  majd  fia,  Antal  József  (1762-1828)  örökölte,  aki  családjával 
    együtt szinte állandóan külföldön, főleg Bécsben és  Milánóban tartózkodott. Fiai, Gusztáv és Kázmér 
    alig tanultak meg magyarul. Apjuk 1828-as halála után az örökölt uradalmakat csak 1837-ben osztották 
    fel egymás között. Rohonc a megállapodás értelmében Gusztáv tulajdonába került, ám állandó külföldi 
    távolléte miatt  birtokait maghatalmazottak  felügyelték,  uradalmait  bérbe  adták.  A  reformkor  és  az 
    1848-as forradalom vívmányai Perenye életében is döntő változást hoztak. A feudális viszonyok után a 
    község lakóinak a kapitalizálódó mezőgazdaság kihívásaival kellett szembenézniük. Az 1860-as években 
    a  község  legnagyobb  földbirtokosa,  Battyhány  Gusztáv  tervbe  vette  magyarországi  birtokainak 
    eladását,  mivel  nem  volt  megelégedve  jövedelmezőségükkel,  és  pénzét  Belgiumban  ipari 
    beruházásokba  akarta  fektetni.  A  perenyei  birtok  eladását  csak  1870-ben  tudta  meghirdetni  belga 
    bankja  válságos  helyzete  miatt  az  adásvétel  időpontja  és  a  vevők  nevei  azonban  nem  ismertek.  A 
    későbbi évekből annyi tudható, hogy a Batthyányak legnagyobb perenyei birtokállománya, a fűteleki 
    major  1895-ben és 1910-ben is Fischer Zsigmond tulajdonában volt, majd az 1920-as években Ambrózy 
    Gyula királyi koronaőr birtoka lett, 1935-ben pedig a Magyar Királyi Téli Gazdasági Iskola kezelésében 
    állt.  A  dualizmus  időszakában  Perenye  egyre  jobban  elszakadt  az  egykori  uradalmi  központtól, 
    Rohonctól,  és  a  gyorsan  iparosodó  Szombathely  és  Kőszeg  vonzáskörzetébe  került.  A  község 
    alapvetően megmaradt agrártelepülésnek, azonban a vasúthálózat kiépülésével egyre többen kezdtek 
    dolgozni  az  állami  vasúttársaságnál.  Az  I.  világháború  Perenyében  is  számos  fiatal  és  középkorú 
    áldozatot követelt, a trianoni békediktátum következtében pedig az országhatár közelébe került a falu. 
    A  két  világháború  közötti  időszakot  a  vallási  és  egyesületi  élet  virágzása  jellemezte,  amelynek 
    csúcspontja  az önálló  plébánia  megalapítása volt  1938-ban.  A  földkérdés  ebben  az  időszakban  is  a 
    község egyik legégetőbb problémája volt, és a rossz szociális viszonyokat a gazdasági világválság tovább 
    erősítette. Hamarosan a második világháború tette próbára a község lakosságát, amely szintén számos 
    áldozatot követelt. A háborút követően újabb megpróbáltatások elé néztek a falu lakói: a község a 
    határsávba került, több családot internáltak, majd az 1956-os forradalom után megindult a téeszesítés. 
    A  község  arculata  a  Kádár-rendszer  idején  változott  meg  gyökeresen,  amikor  a  régi  házakat 
    lebontották, átalakították, majd pedig a millenniumot követően, amikor jelentős felújítások kezdődtek. 
    A  rendszerváltás  után  komoly  gondot  okozott  a  munkanélküliség  problémája.  Perenye  lakossága 
    azonban történeti viharok ellenére is megőrizte hagyományait, amelyek közül kiemelkednek a jubiláló 
    templomhoz köthető egyházi népénekek és vallási néphagyományok.
    Perenye középkori temploma
    Perenyében  a  történelem  folyamán  két  templom  épült,  és  mindkettőt  Szent  Ágota,  cataniai 
    ókeresztény vértanú szűz (ünnepe: február 5.) tiszteletére emelték. A falu első temploma a fennmaradt 
    írások szerint a mai temetődombon épült fel. A templom létezésére vonatkozó első írott forrás Kazó 
    István  kapornaki  apát  1697-es  egyházlátogatási  jegyzőkönyvében  található.  A  község  ekkor  már 
    Németgencs filiájaként szerepelt. A templom korábbi történetére vonatkozóan sajnos nem lehetett 
    írott  forrásokat  fellelni  sem  a  Batthyány-család,  sem  az  illetékes  püspökségek  levéltáraiban.  A 
    különböző  határleírások,  pápai  tizedjegyzékek,  valamint  a  későbbi  tizedösszeírások  sem  említették 
    meg. 
    A templom valószínűleg a 15. században épült, mivel a magyar egyházszervezet legalsóbb szintje, 
    a  plébániák  és  filiák  hálózata  a  középkor  végén  nyerte  el  végleges  formáját.  A  11-12.  században 
    elsősorban királyi, püspöki és szerzetesi  birtokokon  alapítottak templomokat. A 12. századtól a világi 
    főurak  bekapcsolódtak  a  templomépítésbe.  A  13.  században  a  kis-  és  köznemesek  vették  át  a 
    kezdeményezést,  amely  ugrásszerű  növekedéshez  vezetett.  A  15.  századot  követően  a  történelmi 
    körülmények  –  a  reformáció,  a  belviszályok,  valamint  a  török  fenyegetettség  –  nem  kedveztek  a 
    templomépítésnek.
    A  fennmaradt  leírások  is  a  későközépkori  eredetet  erősítik.  Kazó  ugyanis  boltozottnak  írja  le  a 
    templomot, s talán egy gótikus szentélyre utal. Könnyen előfordulhat, hogy Garai nádor építtette, aki 
    a 15. század elején a község birtokosa volt, és az ország vezető méltóságaként megfelelő erőforrásai 
    lehettek a templomépítéshez. Középkori eredetét ritka patrocíniuma is alátámasztja.
    Szent  Ágota  a  Decius-féle  keresztényüldözés  idején,  251-ben  a  szicíliai  Cataniában  szenvedett 
    vértanúságot. Halálának első évfordulóján kitört az Etna nevű tűzhányó, és veszedelmes  lávafolyammal 
    fenyegette  a  várost,  amely  Ágota  közbenjárására  megmenekült.  Ágotát  ennek  a  csodának 
    köszönhetően  a  középkorban  tűzvész  elleni  védőszentként  tisztelték.  Kultusza  egész  Európában 
    elterjedt, Magyarországra is eljutott, ám hazánkban igen kevés  patrocíniumáról tudunk, amely hozzá 
    köthető: a középkorban mindössze  hét templomnak, jelenleg pedig az egész Kárpát-medencében a 
    perenyein kívül csupán a sárszentágotai és a vajdasági magyarcsernyei templomnak a titulusa Ágota.
    A perenyei templom tehát patrónusának személyében egy nagyon értékes és ősi hagyomány őrzője. 
    A kis, egyhajós templom a falun kívül, a mai temetődombon állt.  Helyét kőkereszt jelöli, amelyet 
    az új templom felépítése után emeltek, és először 1836-ban renováltak.  A régi templom szentélyét a 
    fennmaradt  feljegyzések  szerint  boltozott  apszis,  a  templomhajót  pedig  deszkamennyezet  fedte.  A 
    tetőzet  a  szentély  fölött egy  kis  fa  tornyocska  is ékesítette.  A  templomnak  a  kőből készült szószék 
    mellett fa karzata volt. A szentélyben egy oltár szolgálta a szentmisék bemutatását. A diadalív alatt 
    megemlítettek  egy  kőlapot  is,  amelynek  jelentőségéről  azonban  nem  tudunk  többet.  A  templom 
    középkori berendezése feltehetően a reformáció évtizedei alatt elpusztult, a források szerint ugyanis 
    a szobrok, képek és egyéb liturgikus tárgyak nagy része a 18. század elejéről származott.
    A  templom  kegyuraságát  a  rohonci  uradalom  1538-as  megszerzése  utána  a  Batthyány-család 
    birtokolta. A család kegyúri jogának eredete nem ismert, valószínűleg a birtok megvételével háramlott 
    rájuk. Ez azzal a kötelezettséggel járt, hogy gondozniuk kellett a templomot, és figyelniük kellett annak 
    karbantartására.  Mivel  azonban  nem  ők  voltak  az  építők,  a  restaurálás  és  az  újjáépítés  nem  volt 
    kötelességük.  Filiális  templom  lévén  a  legjelentősebb  kegyúri  jogot,  a  plébános-jelölés  jogát  sem 
    gyakorolhatták, csupán protokolláris jogok illették meg őket. A templomban külön fenntartott helyük 
    volt, és családi címerüket elhelyezhették a templomban.
    Reformáció és katolikus megújulás
    A  késő  középkor  virágzó  vallásosságát  a  katolikus  egyház  belső  válsága  és  intézményi
    meggyengülése  miatt  a  16.  század  közepétől  a  hitújítás  és  vallási  feszültség  rendezetlen  viszonyai 
    váltották fel. 
    A  lutheri  tanok  a  nemzetközi  borkereskedelem  egyik  nyugat-magyarországi  csomópontjának 
    számító szabad királyi város, Kőszeg németajkú polgárságának révén jutottak el a Kőszeghegyaljára. A 
    kőszegi  plébániát  már  1554-ben  el  kellett  hagynia  Álts  Mihály  plébánosnak.  Hamarosan  a  Vas 
    vármegyei nemesség tagjai közül is egyre többen csatlakoztak a hitújításhoz, és számos pap tért át más 
    vallásra,  és  csatlakozott  az  új  tanokhoz.  A  reformáció  előretörésével  ezért  egyre  nagyobb  gondot 
    okozott  a  paphiány,  amely  a  17.  században  tetőzött a  vidéken.  A  győri  egyházmegye  lakosságának 
    többsége  a  16.  században  protestáns  lett,  s  szinte  csak  a  beköltöztetett  horvátok  maradtak  meg 
    katolikusoknak.  A  németek  evangélikusok,  a  magyarok  nagy  része  pedig  református  hitre  tért.  A 
    községek  lakosságának  áttérésekor  nem  elhanyagolható  szempont  volt,  hogy  a  katolikus  papok 
    hiányában sokan a helyzetből fakadó kényszerből választották a protestáns istentiszteleteket.
    A Batthyányak meglehetősen későn csatlakoztak a reformációhoz. Batthyány Boldizsárt, a francia 
    műveltségű, világlátott grófot – akit apja halála, 1570 utána az eljövendő nemzeti királynak neveltek 
    – anyja, Szvetkovics Erzsébet és bécsi orvosai vették rá a református tanok elfogadására. Batthyány 
    németújvári udvara ezután a nyugat-európai protestáns menekültek mentsvára lett, ahol számos 
    híres tudós is megfordult európai szintű szellemi életet teremtve Németújvárott. Batthyány Boldizsár 
    áttérésével a család birtokain is háttérbe szorult a katolicizmus. A kegyúr református vallása ellenére 
    1580 körül Perenyében az evangélikus vallás térnyerése volt jellemző a lutheránus lelkészek 
    jelenléte, valamint Lobokovicz Poppel Éva, Batthyány Ferenc feleségének támogatása miatt. Az 
    evangélikus felekezet csaknem egy évszázadra meghatározó vallási közösség lett a településen. A falu 
    lakosságának fele protestáns volt még 1697-ben is. A kis perenyei templom karbantartására a 16. és 
    17. század viharai miatt és zavaros viszonyai között nem jutott megfelelő erőforrás.
    A katolicizmus megerősítésére már a 16. században történtek lépések, egyes birtokokon 
    megkezdődött a restauráció, és a Győri egyházmegyében – különösen a soproni főesperességben – a 
    papok száma is növekedett. A 16. század fontos eseménye volt a szombathelyi egyházmegyei zsinat 
    1579-ben, Draskovich György püspöksége idején, amelyen a trienti zsinat határozatait kihirdették a 
    papságnak. A katolicizmus belső megerősödésére azonban évtizedekig várni kellett. A folyamatban 
    kiemelkedő szerepe volt Pázmány Péternek, aki megvetette a magyarországi katolikus megújulás 
    alapját. 
    A következő évtizedekben a rakatolizáció legfontosabb eredménye a győri egyházmegyében is a 
    püspökség területén élő nagybirtokosok katolikus hitre térése volt. Döntő fordulatot hozott a 
    katolikus Esterházy Miklós birtokszerzése a vasvári főesperességben 1626-ban, majd pedig Batthyány 
    I. Ádám 1629-es, és Nádasdy Ferenc 1643-as katolizálása. A kegyúri jog alapján megkezdődött a 
    protestanizmus visszaszorítása. A protestáns tanítók, prédikátorok elűzése után katolikus papok 
    jelentek meg a falvakban. A küzdelem, váltakozó eredménnyel, sokáig tartott.
    A protestantizmus virágkorának a 17. század közepétől kezdődően III. Ferdinánd, majd I. Lipót 
    uralkodása vetett véget. Ekkor intenzív katolikus restauráció kezdődött a Királyi Magyarországon.
    A templomok visszaszerzésében és pénzen való visszaváltásában tevékeny részt vállalt Széchenyi 
    György kalocsai érsek, győri adminisztrátor püspök. Az 1647-es országgyűlés által átadásra rendelt 
    kilencven templom közül számos található a győri egyházmegyében. A döntő fordulatot az 1670-es 
    évtized hozta meg. Az eredmények felmérése érdekében 1674-ben Tormássy Péter vasvári főesperes 
    püspöki felhatalmazással megvizsgálta kerületének plébániáit, különösen a protestánsoktól visszavett 
    templomokat. Tormássy 33 plébániát látogatott végig a megyében, Németgencsen megfordult 
    ugyan, Perenyét azonban nem említette meg.
    Perenyében a földesúr katolizálása ellenére tovább működött az evangélikus lelkész. A lutheránus 
    gyülekezetről 1661-ből származik az első írott forrás Musay püspök jegyzőkönyvében, aki 
    anyagyülekezetként tartotta azt számon. 1663-ban meszleni Soós Pál, 1669-ben pedig Ódor János 
    volt a perenyei lelkész. A perenyei evangélikus gyülekezet jelentőségét mutatja, hogy feltehetően a 
    faluból származott a kőszegi evangélikus iskola híres rektora, Perennyei Bálint, aki 1652-ben, 
    wittenbergi tanulmányai után került ebbe a tisztségbe. 1661-ben Pösén, 1669-ben Szécsényben volt 
    lelkész, végül Hodosra került. Hasonló volt a helyzet a későbbi plébánián, Németgencsen is. 1664-ben 
    zsinatot tartottak a községben. Az 1674-es Tormássy-féle vizitációban még evangélikusnak írják le a 
    falut. 1695-ben Németgencs birtokosa Esterházy Pál, az ország nádora, és legtekintélyesebb főura 
    lett, amely jelentős fordulatot hozott a környék életében. 
    A katolikus restauráció eredményeinek biztosítására és törvényesítésére az 1681-es soproni 
    országgyűlés 26. törvénycikke kimondta, hogy a királyi Magyarországon minden vármegyében csupán 
    két ún. artikuláris helyen szabad a protestánsoknak templomot építeniük. Talán ennek is köszönhető, 
    hogy amikor Kazó István vasvári prépost 1697-98-ban végiglátogatta a vasvári főesperességet, a 
    legtöbb helyen már rendezett katolikus hitéletet talált. Perenye 1697-ben már Németgencs 
    plébáiájaként szerepelt, ahol Nimeth István licenciátus, világi megbízott látott el lelkipásztori 
    szolgálatot. 1697-ben a 266 lakosból 62 volt katolikus, 96 akatolikus és 108 indifferens.
    A katolikus megújulás azonban csak lassan mutatott eredményeket. A király egyházpolitikai 
    intézkedései, az erőszakos templomfoglalások ellenére a katolicizmus megerősödésének kulcsát a 
    megfelelő számú, képzett és vitára képes plébános szolgálatába állítása jelenthette volna. A vasvári 
    főesperesség azonban egészen a 18. század elejéig jelentős paphiánnyal küszködött, mivel a katolikus 
    papok tekintélyes része a nyugati részeken lévő horvát és német falvakban működött, és a magyar 
    területekre szinte csak licenciátusok jutottak. A csekély jövedelem és a lakosság merev ellenállása 
    miatt a Batthyány-birtokok, sőt egész Vas megye sem vonzotta a papokat. Míg az Esterházyak 
    válogathattak a jelentkezőkben, addig a Batthyánykhoz a vasvári főesperesnek csak nagy nehézségek 
    árán sikerült papokat szereznie. Így sokszor a frissen szentelt, tapasztalattal nem rendelkező papokat 
    hozták a megyébe, ahol a pár évtizede áttérített tömegek ellenséges érzülettel fogadták a katolikus 
    egyház új képviselőjét. Sokszor tették próbára a plébános béketűrését, és tagadták meg a 
    plébániának járó szolgáltatásokat. A katolikus élet újjászervezése a 17. században így csak a nagyobb 
    főúri és egyházi központokban ment végbe. A Batthyány-birtokokon is csak az uradalmi 
    központokban történt jelentősebb változás: Németújváron a ferencesek letelepítésével, Rohoncon és 
    Körmenden a templomok restaurálásával és barokk átépítésével. Jelentős fordulatot jelentett 
    Kőszeg-hegyalja felekezeti viszonyaira nézve a jezsuiták 1676-os kőszegi letelepítése. Nevelték a 
    megye ifjúságát, és leendő papjait is. A kőszegi jezsuitákon kívül Perenyére nagy hatással voltak az 
    1630-ban újraalapított szombathelyi ferences és 1638-ban visszaállított domonkos kolostor 
    szerzetesei is. A Thököly-féle háború és a Rákóczi-szabadságharc zavaros viszonyai között számos 
    helyen pozíciókat vesztett a katolikus egyház a megyében, és a lakosság, kihasználva a helyzetet, 
    nemegyszer elkergette a rájuk kényszerített katolikus papot. A protestánsok térhódítását jól mutatja 
    Scacchi Ferenc vasvári prépost és főesperes 1713-14-es vizitációja, amely a főesperesség négy 
    esperesi kerületében: Kemenesalján, a Hegyháton, az Őrségben és a Tótságban a szerzeteseket 
    leszámítva egyetlen plébánost, vagy katolikus licenciátust sem talált. A 18. század elején így Vas 
    megyének csak a Rába és a stájer határ közé eső viszonylag kis részén tengődött a katolikus egyház.
    A katolikus reform csak a 18. században teljesedhetett ki a királyi hatalom hathatós jogi és anyagi 
    támogatásának köszönhetően. III. Károly király 1731-ben kiadott Carolina Resolutiója előírta, hogy 
    minden olyan templomot el kell venni a protestánsoktól, amelyek nem szerepelnek az artikuláris 
    helyek 1681-es listáján. A Carolina Resolutio végrehajtása utána a katolikus egyház nagyon gyorsan 
    megerősödött a megye egész területén. Batthyány József 1754-58 között vizitációja során már 
    mindenféle megszervezett, betöltött plébániákat talált, a falvakban katolikus iskolamesterek 
    működtek, és a plébániákat anyagilag is megalapozottnak találta. A 18. század elején intenzívebbé 
    vált a katolikus megújulás a század közepére Perenyét is elérte, és a kis templomocska több 
    műtárggyal gazdagodott, épületét megújították. 
    A templom berendezései és felszerelései
    Az első vizitáció alkalmával, 1697-ben Kazó István egy, a védőszentet, Szent Ágotát és az Utolsó 
    vacsora  jelenetét  ábrázoló  képet  jegyzett  föl.  A  képek  eredete  nem  ismert,  talán  a  középkorban 
    készültek, vagy a közvetlenül a vizitáció előtt, a 17. század végén. Régi eredetüket támaszthatja alá, 
    hogy  1731  után  az  Utolsó  vacsora  képét  már  nem  említik.  A  templomnak  volt  két  aranyozott 
    ezüstkelyhe két réz paténával. A régebbi kehelynek a nodusa (a kupa és a talp közötti gömb alakú dísz) 
    kövekkel volt díszítve. A templom jelentős gyarapodása az 1730-as években indult meg. Ekkor került a 
    templomba Szent Ágota ereklyéje is, amelyet 1748-ban nyilvános tiszteletre kitéve üvegtokban az oltár 
    közepén  őriztek.  Az  ereklye  eredetéről  és  későbbi  sorsáról  források  hiányában  csak  hipotéziseink 
    lehetnek.
    Az összeírások adatai szerint az ereklyének 1731 és 1748 között kellett Perenyébe kerülnie. Ez idő 
    alatt, 1729-37-ig az olasz származású Scacchi Dezső volt a németgencsi plébános, akinek bátyja, Scacchi 
    Ferenc szombathelyi-vasvári nagyprépost, és főesperes volt. Scacchi Dezső később vépi plébános lett, 
    és  a  nagyhatalmú  helyi  birtokos  családnak,  az  Erdődynek  köszönhetően  már  1721-ben  elnyerte  a 
    kegyuraságuk alá tartozó csatári apátságot, majd 1738-ban az ő vezetésével renoválták az apátsági 
    templomot.  A  középkorban  itt őrizték  közel  egy  évszázadig a  híres 12. századi  ún.  Admonti  Bibliát, 
    amelybe a templom ereklyéit, amely szerint a Szűz Mária-oltár ereklyéi között volt egy Szent Ágotaereklye  is.
    Annak  ellenére,  hogy  a  templom  leégett,  és  megrongálódott,  előfordulhat,  hogy  a  Szűz
    Mária oltárban őrzött Ágota-ereklye megmenekült, és Scacchi Dezsőn keresztül eljutott Perenyébe. A
    csatári eredeten kívül elképzelhető még, hogy a család olasz kapcsolatin keresztül jutott az ereklye a
    perenyei templomba. Sajnos  utóéletéről nem lehet tudni semmi biztosat. Az új templom felépülése
    után, 1780-ban Szily János már nem jegyezte fel egyházlátogatása alkalmával, és később sem említi
    egyetlen  irat  sem  az  ereklyét.  Elképzelhető  azonban,  hogy  a  főoltár oltárkövében  helyezték  el,  ám
    előfordulhat az is, hogy  az építkezés során semmisült meg. A 2011. június 8-án végzett vizsgálat sem
    hozott  eredményt  a  kérdésben,  mert  az  oltárkőben  található  feljegyzés  szerint  a  benne  található
    ereklyék több mártírtól származnak.
A templom oltára  1731-ben még nem volt fölszentelve, ezért hordozható oltárkövön, ún. portatilén 
    miséztek. Csak a legszükségesebb oltárfelszerelések szolgálták a liturgiát. A templomnak egy fehér és 
    két színes miseruhája volt manipulussal és stólával. Különösen megbecsülték a megfordítható, egyik 
    oldalán  vörös,  másik  oldalán  fekete,  régi  miseruhát.  A  liturgia  végzését  egy  misekönyv,  egy 
    evangéliumos könyv és egy rituálé szolgálta. A papi ruházathoz tartozók közül feljegyeztek egy albát, 
    egy humerálét, egy stólát, egy cingulust és egy superpelliceumot, a kehelyhez tartozók közül pedig egy 
    corporálét,  egy  purificatoriumot,  egy  kehelyvélumot,  egy  pallát  és  egy  bursát.  Az  oltár  előzékét 
    rézszálakkal  átszőtt,  bojtokkal  díszített  zöld  antipendiummal,  menzáját  pedig  egy  ugyancsak  zöld, 
    hímzett oltárterítővel (mappa), valamint horgolt és hímzett vászonterítőkkel borították. Az oltáron, 
    amelynek  egyetlen  lépcsője  volt,  a  feszület  és  a  kánontáblák  mellett  négy  fa  gyertyatartó  állt.  A 
    templomnak  volt  egy  kis  csengettyűje  és  a  szentmiséhez  két  üvegampolna  is  rendelkezésre  állt.  A 
    templomban őrizték Keresztelő Szent János képét is, amely 1713 és 1731 között került a templomba, 
    A szent születésének ünnepén tartották a templom dedikációs ünnepét, amelyet később is megültek a 
    Szent Ágota  –  búcsú mellett. Az 1730-as években egy gazdagon felöltöztetett Szűz Mária szobor is 
    került a templomba, amelyet a szentélyen kívül, az evangéliumos oldalon (a templom baloldala) egy 
    falfülkében helyeztek el. A szobornak volt egy fekete leple is, és a falfülke mellett két fa gyertyatartó 
    ékesítette. Az 1740-esévekben a templom oltára szobrokkal is gazdagodott. A leírások szerint Szent 
    István, Szent László, Szent János apostol, Nepomuki Szent János, Alexandriai Szent Katalin (a rohonci 
    templom védőszentje) és Szent Borbála szobra díszítette az oltárt. 1748-ban négy falon lógó táblaképet 
    is feljegyeztek, 1756-ban pedig megemlítettek két vörös és két zöld színű körmeneti zászlót is. Ezekben 
    az években kapott tabernákulumot a templom, és került az a templomtoronyra egy vaskakas.
    A templom bejárata mellett volt a szenteltvíztartó rézedény aspensoriummal, a hívek pedig húsz 
    fapadon  foglalhattak  helyet.  A  templomnak  nem  volt  azonban  keresztelőmedencéje,  sem 
    gyóntatószéke, sem orgonája, sem harangja, a híveket a falu közepén lévő harangláb hívta össze a 
    szentmisére. Sekrestye hiányában a templom értékeit két nagy veretes ládában őrizték a templomban.
A templom gyarapodásában fontos szerepet  játszottak az akkori plébánosok, Göntér Miklós (1707-1724),  
    Fejérváry  Pál  (  1724-1753),  valamint  Scacchi  Dezső  és  utódai:  Tóth  János  (1737-1753),  aki
    Nagyszombatban  végzett  teológus  és  vasvári  kanonok  volt,  Blázovics  Pál  (  1753-1756)  és  Gombosi László (1756-1759).
Az új templom építése
    A katolikus megújulás perenyei csúcspontjaként 250 évvel ezelőtt, 1761-ben felépült a település 
    új, tágas temploma. Ez azért is különös, mert a Perenyéhez hasonló kis filiális, önálló plébániával nem 
    rendelkező községekben általában csak felújították, esetleg kibővítették a templomokat, újakat pedig 
    csak akkor emeltek, ha a kegyúr helyben lakott. Emögött a kezdeményezés mögött valószínűleg 
    Horváth –György németgencsi plébánost kell sejtenünk, aki 1759-69-ig teljesített itt szolgálatot. 
    Horváth plébános a komoly áldozatok árán megszervezett, trienti szellemű papanevelés új papi 
    generációjának helyi képviselője volt, aki buzgó hitéletet teremtett plébániája területén. 
    Horváth György 1727 körül magyar családban született, feltehetően Vas megyében. Források 
    hiányában nem lehet tudni, hogy volt-e köze a Perenyében birtokos besenyői Horváth famíliához. 
    Középiskoláit a megye egyetlen középfokú oktatási intézményében, a kőszegi jezsuita gimnáziumban
    végezte, ahol a korszak katolikus elitjét nevelték, és amelynek ebben az időszakban Batthyány József 
    későbbi esztergomi érsek is tanulója volt. Teológiai képzést később a győri jezsuita gimnáziumban 
    kapott, és a győri szemináriumban volt kispap. 1752-ben megvédett teológiai téziseivel teológus
    speculativus lett, amely csak a papok szűk rétegére volt jellemző az egyházmegyében. Anyanyelvén, a 
    magyaron kívül németül és horvátul is beszélt. 1752-ben szentelték pappá. Kőszegszerdahelyen lett 
    káplán, 1753-tól pedig Batthyány Lajos nádor jelölésének következtében a falu plébánosa. 1756-ben 
    Zichy Ferenc győri püspök kinevezte a szombathelyi szentszék ülnökének. 1761-ben megpályázta a 
    rohonci plébánosi állást, de német nyelvtudásának hiányosságai miatt nem őt választotta a kegyúr. 
    1759-ben lett Németgencs plébánosa, majd 1769-ben felmentették a plébánosi szolgálat alól, és 
    Győrbe rendelték a deficientiába.
    Az új templom építését a lelkipásztori szempontok mellett a régi templom romos falai is 
    indokolták. A nagy ívű templomépítési tervhez Horváth plébános buzgó támogatókra talált a  helyi 
    nemesség körében és így közös összefogással láthattak neki a nagy feladat megvalósításának. Fontos 
    tényezőnek bizonyult az is, hogy a település birtokosai között országos főméltóságok is voltak. 
    Ráadásul ez az időszak az ország életében a konszolidáció, a gazdasági fejlődés és a gyarapodás 
    időszaka volt. Országszerte igen élénk építőtevékenység folyt, különösen az egykori hódoltsági 
    területeken, és a világi épületek mellett számos egyházi épületet is emeltek. Ekkor formálódott ki a 
    magyar vidék sajátos arculata a falvak közepén álló barokk templomokkal. A templomépítési 
    hullámnak a trienti szellemű főpapok mellett jelentős mozgatói voltak a kegyúri kötelezettségeit 
    készségesen vállaló, katolikus szellemben nevelt főurak és nemesek, akik keresztényi 
    kötelességüknek tartották a katolikus egyház támogatását. Mindez áttételesen persze kifejezte a 
    birodalom támogatását, a királynő és a nemesség között létrejött megegyezés szellemében. Az 
    építkezésekhez a földesúri nagybirtok téglavetői és erdei adták a szükséges anyagot, és biztosították
    a szükséges robotot. A birtokok építési irodái szolgáltatták a terveket, s gondoskodtak palléraik útján 
    az épületek kivitelezéséről. A típustervek közül az egyik legnépszerűbb a csehüveg-boltozatos forma 
    volt, amely kisebb fesztávú, sokszögzáródású szentéllyel zárult, északi oldalán sekrestyével, amelyből 
    lépcső vezetett fel a diadalíven elhelyezett szószékre. A templom tornya a pilaszterekkel osztott, 
    hármas tagolású nyugati homlokzatból magasodott ki. 
    Pár szó erejéig tekintsünk szét a korabeli Európában is. Mi is történt a nagyvilágban, amikor a 
    perenyei templomot építették? Szent Péter székében XIII. Kelemen pápa trónolt, a Habsburgi 
    Birodalom élén pedig Mária Terézia állt, és éppen a hétéves háborúban próbálta visszaszerezni 
    Sziléziát Nagy Frigyes porosz királytól. Franciaországban XV. Lajos, Oroszországban I. Erzsébet cárnő, 
    Nagy-Britanniában III. György uralkodott. A londoni földrengést követően ebben az évben kezdték 
    építeni a Buckhingham palotát, ekkor hunyt el Rodostóban Mikes Kelemen, és 1761-ben kezdte meg 
    szolgálatát Esterházán a bécsi klasszicizmus jeles képviselője, Joseph Haydn, valamint ekkor adta ki 
    Pray György jezsuita szerzetes Annales veteres Hunnorum című magyar őstörténeti munkáját. 
    Perenyének, a győri egyházmegye vasvári főesperességében lévő kis filiának gróf Zichy Ferenc, a híres 
    barokk főpap volt püspöke.
    A rohonc-szalonaki uradalomban, így az oda tartozó Perenyében nehéz éveket éltek ekkoriban. A 
    növekvő agrárkereskedelemből származó haszon miatt a földbirtokosok egyre emelték a jobbágyok 
    terheit, amely később parasztmozgalomhoz és az úrbéri pátens kiadásához vezetett. A község 
    lakóinak erőfeszítéseit az említett körülmények tehát még inkább kiemelik. 
    A templom építésének kezdetét pontosan lehet datálni egy ritka kincsként fennmaradt levél 
    nyomán, amelyet az Országos Levéltárban a Batthyány-család anyagában őriznek Budapesten. 1761. 
    április 11-én Horváth György levelet írt Batthyány József kalocsai érseknek és az építőanyagok 
    előállításához szükséges földesúri engedély sürgetését kérte. A levél szerint az új templom terveinek 
    elkészítése után az építőanyag előteremtése érdekében engedélyt kértek Batthyány Lajos nádortól 
    egy kemence téglájának felhasználására és mészégetésre. Úgy tűnik, késett az engedély, az idő 
    azonban sürgetett, mert a plébános tervei szerint az építkezést nyár végére be akarták fejezni. 
    Horváth György őszre meg is hívta a z érseket a templom megáldására. A tégla- és a cserépégetéshez
    a perenyei erdőből biztosították a fát, de szükség esetére a rohonci erdő fáinak felhasználására is 
    engedélyt kért a plébános. A levélben Horváth György egyben fogadalmat is tett, hogy ezentúl 
    minden évben imádkoznak majd a Batthyány-családért. Pontosan nem tudni, mikor végeztek teljesen 
    az építkezéssel, mivel 1763-ban még kölcsönt vett fel a plébános az építkezés céljaira, azonban egy 
    1765-ös irat szerint már biztosan állt az épület.
    Horváth plébános a befolyásos dunántúli katolikus főúri család tagjaihoz, mint kegyurakhoz 
    fordult. Helyi birtokosként ugyanis kötelezettségekkel tartoztak a templommal kapcsolatban, 
    amelyért különböző jogokat birtokoltak. A jelentős és direkt támogatás hiánya miatt azonban a 
    Batthyány-család perenyei birtoka után csak dologi kegyuraságot viselhetett, s így, mivel nem ők 
    építették a régi templomot, az újjáépítésére sem lehettek kötelezve.
    Batthyány Lajos a korszak vezető politikusa és egyik legbefolyásosabb embere volt, aki 
    fokozatosan építette ki családja gazdasági hatalmát folyamatos birtokszerzéseivel. A kereskedelmi 
    útvonalak mentén fürtszerűen elhelyezkedő majorságok behálózták az egész Dunántúlt. Utolsó 
    nemzeti nádorként a magyar érdekek képviselője volt a Habsburg Birodalomban, aki a gyenge 
    monarchia megsegítésével érte el befolyását, és amikor ez gyengülni kezdett, konfliktusba is 
    keveredett a királynővel. Széles látókörű, olvasott és több nyelven beszélő államférfiként gazdag 
    mecánási tevékenységet folytatott. Gondosan ügyelt birtokai állapotára, számos beruházást hajtott 
    végre, több uradalmi központot épített ki, amelyek közül kiemelkedik a körmendi presztízsértékű 
    építkezés, amely a család uradalmainak központja lett. Az uradalmak főépítésze, Bauinspektora 1736 
    és 1767 között Joseph Giessl volt. Palotákat emelt Sopronban, Kőszegen, Budán, Bécsben, a vidéki 
    birtokokon pedig kastélyokat. Vármegyei tisztviselőként a zalaegerszegi és szombathelyi megyeháza 
    építkezésében is részt vett. Számos egyházi épület építését támogatta, azonban adományai mögött 
    több esetben egyéni és nemzeti érdekek is meghúzódtak. Az előbb felsorolt nagy ívű beruházások és 
    bőkezű adakozások tetemes költségei azonban megkövetelték tőle, hogy rangsorolja a támogatandó 
    ügyeket, amelyek között a perenyei építkezés nem szerepelt első helyen. A birtokain lévő templomok 
    megújítását a praktikum és a költséghatékonyság szellemében támogatta, csak a 
    legszükségesebbekhez járult hozzá, nem építtetett reprezentatív templomokat.
    A plébános közvetítőként bevonta az előkészületekbe a nádor 34 éves fiát, Józsefet is, aki öt évvel 
    korábban vasvári főesperesként a perenyei templomot is vizitálta, és ekkor már kalocsai érsekként az 
    ország második egyházi méltósága volt. Batthyány József a kőszegi jezsuitáknál tanult, majd Prileszky 
    János jezsuita magántanítványa lett. 25 évesen már esztergomi kanonok volt, és felkészültsége, 
    valamint erkölcsi kiválósága miatt a kispapok nevelője lehetett. Feddhetetlensége miatt a főpapok 
    versengtek érte. A győri püspök és az esztergomi érsek is ragaszkodott hozzá, és engedéllyel a vasvári 
    kanonoki stallumot is elnyerte az esztergomi mellé. 1759-ben erdélyi püspök lett, 1760-ban pedig, 33 
    évesen kalocsai érsek. 1776-ban esztergomi érsekként az ország vezető főpapja lett, és a 
    magyarországi barokk művészet egyik legnagyobb mecánásaként, valamint a jozefinista 
    egyházpolitikával szemben mutatott okos és megfontolt magatartásával írta be magát a 
    történelembe. 1778-ban bíborosi kalapot nyert VI. Piusz pápától. 
    Az új 300 fős templomot a falu közepén, a patak mentén, a régi templom köveinek 
    felhasználásával építették fel, tornyát vörös mázas fazsindellyel, tetőzetét cserépzsindellyel fedték, 
    és gondos cseréperesszel látták el. A templom teljes hossza a toronnyal együtt 22 m, külső szélessége 
    8,55 m lett. Hajója belülről 11,35 m hosszú és 6,6 m széles, szentélye pedig 5 m hosszú és 4 m széles. 
    A templom falai 95 cm vastagok, a hajó belmagassága kb. 10 m. A torony magassága a 
    templomkereszt nélkül 23,5 m, a toronyóra pedig 17 méteres magasságba került föl később. A 
    felépített templom egyszerű struktúrája egyértelműen kizárja a nádor építtetői szerepét, valamint a 
    Joseph Giessl által vezetett uradalmi központi építési hivatal közreműködését is. Általános gyakorlata 
    volt ugyanis a nádornak, hogy a jobbágyfalvaiban lévő templomokat nem saját embereivel építtette, 
    hanem az építkezés lebonyolítását rábízta a plébánosra vagy valamelyik uradalmi intézőre. 
    Valószínűleg tehát egy kőszegi vagy szombathelyi céhmester lehetett a templom alkotója, aki
    azonban nem egy önálló terv szerint, hanem egy ekkoriban elterjedt mintakönyv alapján dolgozott. A 
    segédmunkát a jobbágyok robotjával biztosították. A nádor szándékának hiányát mutatja az a tény is, 
    hogy Batthyány Lajos egyik nekrológja sem emlékezett meg a támogatott templomok között a 
    perenyei egyházról.
    A költségeket a nádor támogatása mellett a templom saját jövedelméből, valamint a falu más 
    birtokosainak adományaiból, és a perenyei jobbágyok hozzájárulásával teremtették elő.
    Szeretném ezért felsorolni azokat a nemeseket, akik adományaikkal segítették az építkezést, ill. a 
    teljesség igénye nélkül azoknak a perenyei családoknak a neveit, akik 1761-ben részt vehettek a 
    templom építésében. Elsőként Szvetics Jakab királyi személynököt (tisztsége kb. a mai legfelsőbb 
    bírónak felel meg) kell kiemelni, aki Kőszegen született, de Perenyében is volt egy kisebb birtoka és 
    jelentősebb összeggel járulhatott hozzá az építkezéshez. Fontos megemlíteni báró Trach Károly apáti 
    birtokost is, aki 50 Ft-os kölcsönnel támogatta az építkezést. A helyi nemességet 4 család alkotta: a 
    templom költségeinek fedezésében a Somogyi, a Horváth, a Terestyén és az Imre család vállalt 
    komoly szerepet. A Somogyvári-Somogyi-család alapítója Somogyvári Péter deák volt, aki hadi 
    érdemeiért Bécsben nyert nemességet I. Ferdinánd királytól fiaival együtt az 1559. szeptember 13-án 
    kelt címeres levéllel. A családnév alapján Somogy megyei eredetű család a 17. század közepén Vas 
    vármegyébe költözött át, és tagjai a Batthyány-család szolgálatában álltak, mint katonák és 
    gazdatisztek. A család vasi részének két ága volt: a perenyei és a boroczszegi (ma Táplánszentkereszt 
    része). Címerükben kék udvarban álló oroszlán volt látható, amely jobb lábával fürtös szőlőkocsányt 
    tart. Az udvar fölső szegletében hold és csillag, a sisak koronáján pedig kardot villogtató fél oroszlán 
    volt. A címer foszlánya arany és kék színű volt.
    A Horváth (Bessenyei)-család ősei új adomány címen kapták meg 1562. március 5-én Nádasdy 
    Tamás nádortól az egykor Apáti mellett található Besenyőfalu birtokolt. Adománylevelüket 1668. 
    május 3-án I. Lipót is megerősítette. A család számos tagja költözött idővel Perenyébe. A Horváthcsalád több tagja lépett jogi pályára, Horváth Dávid perenyei birtokos pedig a kőszegi dunántúli 
    kerületi tábla ügyészi tisztségig jutott a 19. század harmincas éveiben.
    Az ősi Terestyén-család címereslevelét Terestyén Pál és testvérei, Sebestyén és Balázs 1576. 
    február 22-én nyerték el II. Miksától. Ez az egyik legszebb fennmaradt címereslevél a Vas Megyei 
    levéltár gyűjteményében. A címer kék udvarában hármas, zöld halmon álló oroszlán látható, amely 
    jobb első lábával kardot tart. A vért felső szegleteiben jobbról hold, balról csillag van. A sisak
    koronáján, két sasszárny között, fél oroszlán kardot tart. A címer foszladéka arany és kék. A családnak 
    a mára Egyházasszecsődbe beolvadt, és nevüket is őrző Terestyénszecsőd volt az ősi fészke, 
    eredetüket pedig egészen az Árpád-korig lehet visszavezetni. Perenyei birtokosként először az 1733-as nemesi összeírás említi őket. Feltehetően Körmend melletti ősi falujukból a Batthyányak 
    közvetítésének köszönhetően kerültek Perenyébe. 
    Hasonlóan ősi család volt az Imre-család is, amelynek felmenői őrvidéki őrök voltak, s akik 
    szintén a Batthyányak közvetítésével kerülhettek Perenyébe. A falu birtokosai között először az 1727-es nemességvizsgálatkor említik őket. Nemességüket az őrszigetiek adománylevelével igazolták.
    A megyei összeírások és a gencsi anyakönyv szerint a következő jobbágycsaládok éltek 
    Perenyében a 18. század közepén: Babócsi, Balaton, Balics, Bálint, Bertók, Bilics, Bolfán, Bodorcsalád, Fülöp, Gáll, Gerencsér, Gellért, Hollósi, Horváth-család, Kovács, Kozma, Lóránt, Mersevics, 
    Mogyorósi-család, Nagy, Nimeth, Péter, Póka, Pöröntő- és Prisznyák-család, a cigány származású Saár 
    család, a Sinkovics, Szakács, Szakál, Szalai, Takács, Talabér, Tégla, Török és Varga család.
    Az új templom pár évvel később, 1768-ban Keresztelő Szent János születése ünnepén (június 24.) 
    áldotta meg a kor jeles szónoka, Csődy Pál szombathelyi kanonok. Ez nem meglepő, mivel a 
    szertartás hosszadalmas volt, és csak nehezen lehetett megfelelő egyházi méltóságot találni a 
    szertartás elvégzésére. Például a rohonci templomot is csak évtizedekkel később szentelték fel. A 
    templom benedikálására egy rövid részlettel emlékezünk, amely Csődy Pál egyik nyomtatásában 
    megjelent prédikációjából származik: „Kérdezősködnek egy más között némely Bölcsek: ha meg 
    vagyon-e most-is a földi Paradicsom valahol é a világon? És fönt áll-e abban az élet fája, s terem-e 
    abban az élet fája, s terem-e gyümölcset? El-hiszem, ha ezt, az élet hossza-bétó gyümölcstermő Fát 
    föl találhatnák a földi lakáshoz, s-maradáshoz ragaszkodó, és életeket itt ezer, s-meg ezer 
    esztendőkre terjeszteni kívánó világ Fiai, Leányi, annak csak egy olmácskájáért-is készek volnánok 
    nagy summa pénzt fizetni. Vetekedgyenek az említett Bölcsek valamint nekik tetszik, én azt mondom: 
    keresztények! vigasztalástokra, hogy meg vagyon a földi paradicsom, és abban szépen kiterjedt 
    ágoival zöldellik, bimbózik, virágzik, és gyümölcsözik az élet Fája.
    Ez a Templom, ez az Oltár a földi paradicsom, a Mise pedig, mely az Oltárnál mondatik, valóságos, 
    igaz életnek Fája, mely örök életnek gyümölcsét termi, tudniilik a Krisztus Jézusnak Testét, és vérét 
    melyrül maga mondgy az örök Igasság: Caro mea vere est cibus et sangvis meus vere est potus. Joan 
    6. Az én Testem bizonnyal étel, és az én vérem bizonnyal ital, s ezt az örvendetes ígéretét ragasztja 
    hozzá: Qui ahétatos Hívek! jó készülettel, tiszta szívvel járullyatok gyakorta ezen élet Fája árnyéka alá, 
    és annak gyümölcsét a Pappal együtt mint köllemetes Áldozatot mutassátok bé az Istennek, és azzal 
    mint szentséggel táplállyátok éhes lelkeiteket, és ugy igazán betellyeséttitek, a mit példázott valaha 
    Israel Fiainál a húsvéti Báránynak föláldozása és evése. Exodi 12”
    A templom gyarapodása
    Az új templomnak számos jótevője volt, akik közül kiemelkedik Szvetics Jakab királyi személynök, 
    aki miséző kelyhet és miseruhát adományozott a perenyei egyház számára. A templom a következő 
    évtizedek során folyamatosan gyarapodott; a barokk szószék és Szűz Mária oltára feltehetően az 
    építkezés után készült. 1790 körül Batthyány József, aki közben esztergomi érsek lett, a templom 
    kegyuraként orgonát adományozott a templomnak.
    A templom gyarapodásának és megújulásának korszakai nagyrészt az országos viszonyokat 
    követték, amelyek közül két korszakot kell kiemelni. Az egyik a dualizmus fénykorának időszaka, 
    amely Limperger Flóris plébánosi működéséhez köthető. Limperger plébános művelt és jámbor 
    papként minden erejével azon volt, hogy szekularizálódó kapitalista társadalmi viszonyok közepette a 
    katolikus megújulást előmozdítsa plébániája területén. Ennek érdekében a templom megújítását is 
    elengedhetetlennek tartotta. A másik jelentős korszak az I. világháborút követő katolikus reneszánsz 
    időszaka volt, amelynek csúcspontja az önálló lelkészség, majd pedig a budapesti Eucharisztikus 
    Világkongresszus és a Szent Jobb-országjárás évében, 1938-ban az önálló plébánia megalapítása volt. 
    A templom mai berendezésének számos darabja ebből az időszakból származik. A plébániatemplom 
    liturgiájához szükséges hiányzó felszerelések beszerzése és az elavultak cseréje azonban csak az 
    Forrás: 
    Medgyesy S. Norbert: Ecclesia Gathae A 250 esztendős perenyei templom tanulmánykötete és 
    népének-hanglemezei, Magyar Napló, 2011.
    egyházközség komoly áldozatai árán valósult meg. Felépítették a plébánialakot, új harangot és új 
    orgonát szereztek be. Fontos szerepe volt a templom gyarapításában és felszerelésében az 1937-ben 
    alapított perenyei Oltáregyesületnek is.






