Elérhetőségek
Önkormányzat Perenye
9722 Perenye,Béke utca 34,
Telefon:
+3694511843
E-mail:
polgarmester.perenye@gmail.com
Településünk / A perenyei Szent Ágota templom
A perenyei Szent Ágota templom
RÉTFALVI BALÁZS
A 250 éves perenyei Szent Ágoston-templom története
A község története, földrajzi fekvése
Perenye Szombathelytől 7 km-re Észak- Nyugat felé, Kőszeghegyalja peremén, a Kőszegi-hegység
lankáinak ölelésében, az ősi Szent Vid-hegy vigyázó oltalmában, a Gyöngyös-patak vízgyűjtő területén
fekvő település. A patakvölgyben nyújtózó településnek jelenleg 680 lakója van. A község bel- és
külterületén feltárt régészeti leletek tanúsága szerint már az őskortól fogva lakott település volt, és a
későbbi korszakokból is számos értékes lelet került elő. A falu határában megtalálhatók egy földvár
maradványai, valamint az ókori és középkori vasolvasztásra utaló leletek.
A falu első írásos említése az Anjou-korból, 1333-ból származik, amikor Pyrennye néven említik
Pöre és Etelföld határleírásában.
A rohonci uradalom tartozékaként többször cserélt gazdát a középkorban. 1527-ben Batthyány
Ferenc szerezte meg, s így közel három és fél évszázadra fűzte össze a kis Kőszeg-hegyaljai település
sorsát a Batthyányi-családdal, mely egészen az 1870-es évekig számos birtokkal rendelkezett a
településen, ahol nagyrészt – a néhány nemesi családot leszámítva – jobbágy és zsellérsorú lakosság
élt. 1662-ben egy családi osztozkodás során Batthyány Pál kapta a rohonc-szalonaki uradalmat,
amelyet fiai, Ferenc és Zsigmond tovább osztogattak maguk között, és Rohonc Batthyány Ferencnek
jutott. 1748-ban Batthyány Lajos nádor egy csereszerződéssel váltotta meg a fiatalabb ágtól a rohonci
és szalonaki uradalmakat a hercegi ág részére biztosítva azt, s így Perenye az ország főméltóságának
birtoka lett. A nádor halála után 1765-től fia, Batthyány József kalocsai érsek örökölte az uradalmat,
míg fivére, Ádám a hitbizomány hatalmas birtoktömegét. 1799-ben, József érsek halála után a rohonci
uradalmat testvére, Batthyány Tivadar, majd fia, Antal József (1762-1828) örökölte, aki családjával
együtt szinte állandóan külföldön, főleg Bécsben és Milánóban tartózkodott. Fiai, Gusztáv és Kázmér
alig tanultak meg magyarul. Apjuk 1828-as halála után az örökölt uradalmakat csak 1837-ben osztották
fel egymás között. Rohonc a megállapodás értelmében Gusztáv tulajdonába került, ám állandó külföldi
távolléte miatt birtokait maghatalmazottak felügyelték, uradalmait bérbe adták. A reformkor és az
1848-as forradalom vívmányai Perenye életében is döntő változást hoztak. A feudális viszonyok után a
község lakóinak a kapitalizálódó mezőgazdaság kihívásaival kellett szembenézniük. Az 1860-as években
a község legnagyobb földbirtokosa, Battyhány Gusztáv tervbe vette magyarországi birtokainak
eladását, mivel nem volt megelégedve jövedelmezőségükkel, és pénzét Belgiumban ipari
beruházásokba akarta fektetni. A perenyei birtok eladását csak 1870-ben tudta meghirdetni belga
bankja válságos helyzete miatt az adásvétel időpontja és a vevők nevei azonban nem ismertek. A
későbbi évekből annyi tudható, hogy a Batthyányak legnagyobb perenyei birtokállománya, a fűteleki
major 1895-ben és 1910-ben is Fischer Zsigmond tulajdonában volt, majd az 1920-as években Ambrózy
Gyula királyi koronaőr birtoka lett, 1935-ben pedig a Magyar Királyi Téli Gazdasági Iskola kezelésében
állt. A dualizmus időszakában Perenye egyre jobban elszakadt az egykori uradalmi központtól,
Rohonctól, és a gyorsan iparosodó Szombathely és Kőszeg vonzáskörzetébe került. A község
alapvetően megmaradt agrártelepülésnek, azonban a vasúthálózat kiépülésével egyre többen kezdtek
dolgozni az állami vasúttársaságnál. Az I. világháború Perenyében is számos fiatal és középkorú
áldozatot követelt, a trianoni békediktátum következtében pedig az országhatár közelébe került a falu.
A két világháború közötti időszakot a vallási és egyesületi élet virágzása jellemezte, amelynek
csúcspontja az önálló plébánia megalapítása volt 1938-ban. A földkérdés ebben az időszakban is a
község egyik legégetőbb problémája volt, és a rossz szociális viszonyokat a gazdasági világválság tovább
erősítette. Hamarosan a második világháború tette próbára a község lakosságát, amely szintén számos
áldozatot követelt. A háborút követően újabb megpróbáltatások elé néztek a falu lakói: a község a
határsávba került, több családot internáltak, majd az 1956-os forradalom után megindult a téeszesítés.
A község arculata a Kádár-rendszer idején változott meg gyökeresen, amikor a régi házakat
lebontották, átalakították, majd pedig a millenniumot követően, amikor jelentős felújítások kezdődtek.
A rendszerváltás után komoly gondot okozott a munkanélküliség problémája. Perenye lakossága
azonban történeti viharok ellenére is megőrizte hagyományait, amelyek közül kiemelkednek a jubiláló
templomhoz köthető egyházi népénekek és vallási néphagyományok.
Perenye középkori temploma
Perenyében a történelem folyamán két templom épült, és mindkettőt Szent Ágota, cataniai
ókeresztény vértanú szűz (ünnepe: február 5.) tiszteletére emelték. A falu első temploma a fennmaradt
írások szerint a mai temetődombon épült fel. A templom létezésére vonatkozó első írott forrás Kazó
István kapornaki apát 1697-es egyházlátogatási jegyzőkönyvében található. A község ekkor már
Németgencs filiájaként szerepelt. A templom korábbi történetére vonatkozóan sajnos nem lehetett
írott forrásokat fellelni sem a Batthyány-család, sem az illetékes püspökségek levéltáraiban. A
különböző határleírások, pápai tizedjegyzékek, valamint a későbbi tizedösszeírások sem említették
meg.
A templom valószínűleg a 15. században épült, mivel a magyar egyházszervezet legalsóbb szintje,
a plébániák és filiák hálózata a középkor végén nyerte el végleges formáját. A 11-12. században
elsősorban királyi, püspöki és szerzetesi birtokokon alapítottak templomokat. A 12. századtól a világi
főurak bekapcsolódtak a templomépítésbe. A 13. században a kis- és köznemesek vették át a
kezdeményezést, amely ugrásszerű növekedéshez vezetett. A 15. századot követően a történelmi
körülmények – a reformáció, a belviszályok, valamint a török fenyegetettség – nem kedveztek a
templomépítésnek.
A fennmaradt leírások is a későközépkori eredetet erősítik. Kazó ugyanis boltozottnak írja le a
templomot, s talán egy gótikus szentélyre utal. Könnyen előfordulhat, hogy Garai nádor építtette, aki
a 15. század elején a község birtokosa volt, és az ország vezető méltóságaként megfelelő erőforrásai
lehettek a templomépítéshez. Középkori eredetét ritka patrocíniuma is alátámasztja.
Szent Ágota a Decius-féle keresztényüldözés idején, 251-ben a szicíliai Cataniában szenvedett
vértanúságot. Halálának első évfordulóján kitört az Etna nevű tűzhányó, és veszedelmes lávafolyammal
fenyegette a várost, amely Ágota közbenjárására megmenekült. Ágotát ennek a csodának
köszönhetően a középkorban tűzvész elleni védőszentként tisztelték. Kultusza egész Európában
elterjedt, Magyarországra is eljutott, ám hazánkban igen kevés patrocíniumáról tudunk, amely hozzá
köthető: a középkorban mindössze hét templomnak, jelenleg pedig az egész Kárpát-medencében a
perenyein kívül csupán a sárszentágotai és a vajdasági magyarcsernyei templomnak a titulusa Ágota.
A perenyei templom tehát patrónusának személyében egy nagyon értékes és ősi hagyomány őrzője.
A kis, egyhajós templom a falun kívül, a mai temetődombon állt. Helyét kőkereszt jelöli, amelyet
az új templom felépítése után emeltek, és először 1836-ban renováltak. A régi templom szentélyét a
fennmaradt feljegyzések szerint boltozott apszis, a templomhajót pedig deszkamennyezet fedte. A
tetőzet a szentély fölött egy kis fa tornyocska is ékesítette. A templomnak a kőből készült szószék
mellett fa karzata volt. A szentélyben egy oltár szolgálta a szentmisék bemutatását. A diadalív alatt
megemlítettek egy kőlapot is, amelynek jelentőségéről azonban nem tudunk többet. A templom
középkori berendezése feltehetően a reformáció évtizedei alatt elpusztult, a források szerint ugyanis
a szobrok, képek és egyéb liturgikus tárgyak nagy része a 18. század elejéről származott.
A templom kegyuraságát a rohonci uradalom 1538-as megszerzése utána a Batthyány-család
birtokolta. A család kegyúri jogának eredete nem ismert, valószínűleg a birtok megvételével háramlott
rájuk. Ez azzal a kötelezettséggel járt, hogy gondozniuk kellett a templomot, és figyelniük kellett annak
karbantartására. Mivel azonban nem ők voltak az építők, a restaurálás és az újjáépítés nem volt
kötelességük. Filiális templom lévén a legjelentősebb kegyúri jogot, a plébános-jelölés jogát sem
gyakorolhatták, csupán protokolláris jogok illették meg őket. A templomban külön fenntartott helyük
volt, és családi címerüket elhelyezhették a templomban.
Reformáció és katolikus megújulás
A késő középkor virágzó vallásosságát a katolikus egyház belső válsága és intézményi
meggyengülése miatt a 16. század közepétől a hitújítás és vallási feszültség rendezetlen viszonyai
váltották fel.
A lutheri tanok a nemzetközi borkereskedelem egyik nyugat-magyarországi csomópontjának
számító szabad királyi város, Kőszeg németajkú polgárságának révén jutottak el a Kőszeghegyaljára. A
kőszegi plébániát már 1554-ben el kellett hagynia Álts Mihály plébánosnak. Hamarosan a Vas
vármegyei nemesség tagjai közül is egyre többen csatlakoztak a hitújításhoz, és számos pap tért át más
vallásra, és csatlakozott az új tanokhoz. A reformáció előretörésével ezért egyre nagyobb gondot
okozott a paphiány, amely a 17. században tetőzött a vidéken. A győri egyházmegye lakosságának
többsége a 16. században protestáns lett, s szinte csak a beköltöztetett horvátok maradtak meg
katolikusoknak. A németek evangélikusok, a magyarok nagy része pedig református hitre tért. A
községek lakosságának áttérésekor nem elhanyagolható szempont volt, hogy a katolikus papok
hiányában sokan a helyzetből fakadó kényszerből választották a protestáns istentiszteleteket.
A Batthyányak meglehetősen későn csatlakoztak a reformációhoz. Batthyány Boldizsárt, a francia
műveltségű, világlátott grófot – akit apja halála, 1570 utána az eljövendő nemzeti királynak neveltek
– anyja, Szvetkovics Erzsébet és bécsi orvosai vették rá a református tanok elfogadására. Batthyány
németújvári udvara ezután a nyugat-európai protestáns menekültek mentsvára lett, ahol számos
híres tudós is megfordult európai szintű szellemi életet teremtve Németújvárott. Batthyány Boldizsár
áttérésével a család birtokain is háttérbe szorult a katolicizmus. A kegyúr református vallása ellenére
1580 körül Perenyében az evangélikus vallás térnyerése volt jellemző a lutheránus lelkészek
jelenléte, valamint Lobokovicz Poppel Éva, Batthyány Ferenc feleségének támogatása miatt. Az
evangélikus felekezet csaknem egy évszázadra meghatározó vallási közösség lett a településen. A falu
lakosságának fele protestáns volt még 1697-ben is. A kis perenyei templom karbantartására a 16. és
17. század viharai miatt és zavaros viszonyai között nem jutott megfelelő erőforrás.
A katolicizmus megerősítésére már a 16. században történtek lépések, egyes birtokokon
megkezdődött a restauráció, és a Győri egyházmegyében – különösen a soproni főesperességben – a
papok száma is növekedett. A 16. század fontos eseménye volt a szombathelyi egyházmegyei zsinat
1579-ben, Draskovich György püspöksége idején, amelyen a trienti zsinat határozatait kihirdették a
papságnak. A katolicizmus belső megerősödésére azonban évtizedekig várni kellett. A folyamatban
kiemelkedő szerepe volt Pázmány Péternek, aki megvetette a magyarországi katolikus megújulás
alapját.
A következő évtizedekben a rakatolizáció legfontosabb eredménye a győri egyházmegyében is a
püspökség területén élő nagybirtokosok katolikus hitre térése volt. Döntő fordulatot hozott a
katolikus Esterházy Miklós birtokszerzése a vasvári főesperességben 1626-ban, majd pedig Batthyány
I. Ádám 1629-es, és Nádasdy Ferenc 1643-as katolizálása. A kegyúri jog alapján megkezdődött a
protestanizmus visszaszorítása. A protestáns tanítók, prédikátorok elűzése után katolikus papok
jelentek meg a falvakban. A küzdelem, váltakozó eredménnyel, sokáig tartott.
A protestantizmus virágkorának a 17. század közepétől kezdődően III. Ferdinánd, majd I. Lipót
uralkodása vetett véget. Ekkor intenzív katolikus restauráció kezdődött a Királyi Magyarországon.
A templomok visszaszerzésében és pénzen való visszaváltásában tevékeny részt vállalt Széchenyi
György kalocsai érsek, győri adminisztrátor püspök. Az 1647-es országgyűlés által átadásra rendelt
kilencven templom közül számos található a győri egyházmegyében. A döntő fordulatot az 1670-es
évtized hozta meg. Az eredmények felmérése érdekében 1674-ben Tormássy Péter vasvári főesperes
püspöki felhatalmazással megvizsgálta kerületének plébániáit, különösen a protestánsoktól visszavett
templomokat. Tormássy 33 plébániát látogatott végig a megyében, Németgencsen megfordult
ugyan, Perenyét azonban nem említette meg.
Perenyében a földesúr katolizálása ellenére tovább működött az evangélikus lelkész. A lutheránus
gyülekezetről 1661-ből származik az első írott forrás Musay püspök jegyzőkönyvében, aki
anyagyülekezetként tartotta azt számon. 1663-ban meszleni Soós Pál, 1669-ben pedig Ódor János
volt a perenyei lelkész. A perenyei evangélikus gyülekezet jelentőségét mutatja, hogy feltehetően a
faluból származott a kőszegi evangélikus iskola híres rektora, Perennyei Bálint, aki 1652-ben,
wittenbergi tanulmányai után került ebbe a tisztségbe. 1661-ben Pösén, 1669-ben Szécsényben volt
lelkész, végül Hodosra került. Hasonló volt a helyzet a későbbi plébánián, Németgencsen is. 1664-ben
zsinatot tartottak a községben. Az 1674-es Tormássy-féle vizitációban még evangélikusnak írják le a
falut. 1695-ben Németgencs birtokosa Esterházy Pál, az ország nádora, és legtekintélyesebb főura
lett, amely jelentős fordulatot hozott a környék életében.
A katolikus restauráció eredményeinek biztosítására és törvényesítésére az 1681-es soproni
országgyűlés 26. törvénycikke kimondta, hogy a királyi Magyarországon minden vármegyében csupán
két ún. artikuláris helyen szabad a protestánsoknak templomot építeniük. Talán ennek is köszönhető,
hogy amikor Kazó István vasvári prépost 1697-98-ban végiglátogatta a vasvári főesperességet, a
legtöbb helyen már rendezett katolikus hitéletet talált. Perenye 1697-ben már Németgencs
plébáiájaként szerepelt, ahol Nimeth István licenciátus, világi megbízott látott el lelkipásztori
szolgálatot. 1697-ben a 266 lakosból 62 volt katolikus, 96 akatolikus és 108 indifferens.
A katolikus megújulás azonban csak lassan mutatott eredményeket. A király egyházpolitikai
intézkedései, az erőszakos templomfoglalások ellenére a katolicizmus megerősödésének kulcsát a
megfelelő számú, képzett és vitára képes plébános szolgálatába állítása jelenthette volna. A vasvári
főesperesség azonban egészen a 18. század elejéig jelentős paphiánnyal küszködött, mivel a katolikus
papok tekintélyes része a nyugati részeken lévő horvát és német falvakban működött, és a magyar
területekre szinte csak licenciátusok jutottak. A csekély jövedelem és a lakosság merev ellenállása
miatt a Batthyány-birtokok, sőt egész Vas megye sem vonzotta a papokat. Míg az Esterházyak
válogathattak a jelentkezőkben, addig a Batthyánykhoz a vasvári főesperesnek csak nagy nehézségek
árán sikerült papokat szereznie. Így sokszor a frissen szentelt, tapasztalattal nem rendelkező papokat
hozták a megyébe, ahol a pár évtizede áttérített tömegek ellenséges érzülettel fogadták a katolikus
egyház új képviselőjét. Sokszor tették próbára a plébános béketűrését, és tagadták meg a
plébániának járó szolgáltatásokat. A katolikus élet újjászervezése a 17. században így csak a nagyobb
főúri és egyházi központokban ment végbe. A Batthyány-birtokokon is csak az uradalmi
központokban történt jelentősebb változás: Németújváron a ferencesek letelepítésével, Rohoncon és
Körmenden a templomok restaurálásával és barokk átépítésével. Jelentős fordulatot jelentett
Kőszeg-hegyalja felekezeti viszonyaira nézve a jezsuiták 1676-os kőszegi letelepítése. Nevelték a
megye ifjúságát, és leendő papjait is. A kőszegi jezsuitákon kívül Perenyére nagy hatással voltak az
1630-ban újraalapított szombathelyi ferences és 1638-ban visszaállított domonkos kolostor
szerzetesei is. A Thököly-féle háború és a Rákóczi-szabadságharc zavaros viszonyai között számos
helyen pozíciókat vesztett a katolikus egyház a megyében, és a lakosság, kihasználva a helyzetet,
nemegyszer elkergette a rájuk kényszerített katolikus papot. A protestánsok térhódítását jól mutatja
Scacchi Ferenc vasvári prépost és főesperes 1713-14-es vizitációja, amely a főesperesség négy
esperesi kerületében: Kemenesalján, a Hegyháton, az Őrségben és a Tótságban a szerzeteseket
leszámítva egyetlen plébánost, vagy katolikus licenciátust sem talált. A 18. század elején így Vas
megyének csak a Rába és a stájer határ közé eső viszonylag kis részén tengődött a katolikus egyház.
A katolikus reform csak a 18. században teljesedhetett ki a királyi hatalom hathatós jogi és anyagi
támogatásának köszönhetően. III. Károly király 1731-ben kiadott Carolina Resolutiója előírta, hogy
minden olyan templomot el kell venni a protestánsoktól, amelyek nem szerepelnek az artikuláris
helyek 1681-es listáján. A Carolina Resolutio végrehajtása utána a katolikus egyház nagyon gyorsan
megerősödött a megye egész területén. Batthyány József 1754-58 között vizitációja során már
mindenféle megszervezett, betöltött plébániákat talált, a falvakban katolikus iskolamesterek
működtek, és a plébániákat anyagilag is megalapozottnak találta. A 18. század elején intenzívebbé
vált a katolikus megújulás a század közepére Perenyét is elérte, és a kis templomocska több
műtárggyal gazdagodott, épületét megújították.
A templom berendezései és felszerelései
Az első vizitáció alkalmával, 1697-ben Kazó István egy, a védőszentet, Szent Ágotát és az Utolsó
vacsora jelenetét ábrázoló képet jegyzett föl. A képek eredete nem ismert, talán a középkorban
készültek, vagy a közvetlenül a vizitáció előtt, a 17. század végén. Régi eredetüket támaszthatja alá,
hogy 1731 után az Utolsó vacsora képét már nem említik. A templomnak volt két aranyozott
ezüstkelyhe két réz paténával. A régebbi kehelynek a nodusa (a kupa és a talp közötti gömb alakú dísz)
kövekkel volt díszítve. A templom jelentős gyarapodása az 1730-as években indult meg. Ekkor került a
templomba Szent Ágota ereklyéje is, amelyet 1748-ban nyilvános tiszteletre kitéve üvegtokban az oltár
közepén őriztek. Az ereklye eredetéről és későbbi sorsáról források hiányában csak hipotéziseink
lehetnek.
Az összeírások adatai szerint az ereklyének 1731 és 1748 között kellett Perenyébe kerülnie. Ez idő
alatt, 1729-37-ig az olasz származású Scacchi Dezső volt a németgencsi plébános, akinek bátyja, Scacchi
Ferenc szombathelyi-vasvári nagyprépost, és főesperes volt. Scacchi Dezső később vépi plébános lett,
és a nagyhatalmú helyi birtokos családnak, az Erdődynek köszönhetően már 1721-ben elnyerte a
kegyuraságuk alá tartozó csatári apátságot, majd 1738-ban az ő vezetésével renoválták az apátsági
templomot. A középkorban itt őrizték közel egy évszázadig a híres 12. századi ún. Admonti Bibliát,
amelybe a templom ereklyéit, amely szerint a Szűz Mária-oltár ereklyéi között volt egy Szent Ágotaereklye is.
Annak ellenére, hogy a templom leégett, és megrongálódott, előfordulhat, hogy a Szűz
Mária oltárban őrzött Ágota-ereklye megmenekült, és Scacchi Dezsőn keresztül eljutott Perenyébe. A
csatári eredeten kívül elképzelhető még, hogy a család olasz kapcsolatin keresztül jutott az ereklye a
perenyei templomba. Sajnos utóéletéről nem lehet tudni semmi biztosat. Az új templom felépülése
után, 1780-ban Szily János már nem jegyezte fel egyházlátogatása alkalmával, és később sem említi
egyetlen irat sem az ereklyét. Elképzelhető azonban, hogy a főoltár oltárkövében helyezték el, ám
előfordulhat az is, hogy az építkezés során semmisült meg. A 2011. június 8-án végzett vizsgálat sem
hozott eredményt a kérdésben, mert az oltárkőben található feljegyzés szerint a benne található
ereklyék több mártírtól származnak.
A templom oltára 1731-ben még nem volt fölszentelve, ezért hordozható oltárkövön, ún. portatilén
miséztek. Csak a legszükségesebb oltárfelszerelések szolgálták a liturgiát. A templomnak egy fehér és
két színes miseruhája volt manipulussal és stólával. Különösen megbecsülték a megfordítható, egyik
oldalán vörös, másik oldalán fekete, régi miseruhát. A liturgia végzését egy misekönyv, egy
evangéliumos könyv és egy rituálé szolgálta. A papi ruházathoz tartozók közül feljegyeztek egy albát,
egy humerálét, egy stólát, egy cingulust és egy superpelliceumot, a kehelyhez tartozók közül pedig egy
corporálét, egy purificatoriumot, egy kehelyvélumot, egy pallát és egy bursát. Az oltár előzékét
rézszálakkal átszőtt, bojtokkal díszített zöld antipendiummal, menzáját pedig egy ugyancsak zöld,
hímzett oltárterítővel (mappa), valamint horgolt és hímzett vászonterítőkkel borították. Az oltáron,
amelynek egyetlen lépcsője volt, a feszület és a kánontáblák mellett négy fa gyertyatartó állt. A
templomnak volt egy kis csengettyűje és a szentmiséhez két üvegampolna is rendelkezésre állt. A
templomban őrizték Keresztelő Szent János képét is, amely 1713 és 1731 között került a templomba,
A szent születésének ünnepén tartották a templom dedikációs ünnepét, amelyet később is megültek a
Szent Ágota – búcsú mellett. Az 1730-as években egy gazdagon felöltöztetett Szűz Mária szobor is
került a templomba, amelyet a szentélyen kívül, az evangéliumos oldalon (a templom baloldala) egy
falfülkében helyeztek el. A szobornak volt egy fekete leple is, és a falfülke mellett két fa gyertyatartó
ékesítette. Az 1740-esévekben a templom oltára szobrokkal is gazdagodott. A leírások szerint Szent
István, Szent László, Szent János apostol, Nepomuki Szent János, Alexandriai Szent Katalin (a rohonci
templom védőszentje) és Szent Borbála szobra díszítette az oltárt. 1748-ban négy falon lógó táblaképet
is feljegyeztek, 1756-ban pedig megemlítettek két vörös és két zöld színű körmeneti zászlót is. Ezekben
az években kapott tabernákulumot a templom, és került az a templomtoronyra egy vaskakas.
A templom bejárata mellett volt a szenteltvíztartó rézedény aspensoriummal, a hívek pedig húsz
fapadon foglalhattak helyet. A templomnak nem volt azonban keresztelőmedencéje, sem
gyóntatószéke, sem orgonája, sem harangja, a híveket a falu közepén lévő harangláb hívta össze a
szentmisére. Sekrestye hiányában a templom értékeit két nagy veretes ládában őrizték a templomban.
A templom gyarapodásában fontos szerepet játszottak az akkori plébánosok, Göntér Miklós (1707-1724),
Fejérváry Pál ( 1724-1753), valamint Scacchi Dezső és utódai: Tóth János (1737-1753), aki
Nagyszombatban végzett teológus és vasvári kanonok volt, Blázovics Pál ( 1753-1756) és Gombosi László (1756-1759).
Az új templom építése
A katolikus megújulás perenyei csúcspontjaként 250 évvel ezelőtt, 1761-ben felépült a település
új, tágas temploma. Ez azért is különös, mert a Perenyéhez hasonló kis filiális, önálló plébániával nem
rendelkező községekben általában csak felújították, esetleg kibővítették a templomokat, újakat pedig
csak akkor emeltek, ha a kegyúr helyben lakott. Emögött a kezdeményezés mögött valószínűleg
Horváth –György németgencsi plébánost kell sejtenünk, aki 1759-69-ig teljesített itt szolgálatot.
Horváth plébános a komoly áldozatok árán megszervezett, trienti szellemű papanevelés új papi
generációjának helyi képviselője volt, aki buzgó hitéletet teremtett plébániája területén.
Horváth György 1727 körül magyar családban született, feltehetően Vas megyében. Források
hiányában nem lehet tudni, hogy volt-e köze a Perenyében birtokos besenyői Horváth famíliához.
Középiskoláit a megye egyetlen középfokú oktatási intézményében, a kőszegi jezsuita gimnáziumban
végezte, ahol a korszak katolikus elitjét nevelték, és amelynek ebben az időszakban Batthyány József
későbbi esztergomi érsek is tanulója volt. Teológiai képzést később a győri jezsuita gimnáziumban
kapott, és a győri szemináriumban volt kispap. 1752-ben megvédett teológiai téziseivel teológus
speculativus lett, amely csak a papok szűk rétegére volt jellemző az egyházmegyében. Anyanyelvén, a
magyaron kívül németül és horvátul is beszélt. 1752-ben szentelték pappá. Kőszegszerdahelyen lett
káplán, 1753-tól pedig Batthyány Lajos nádor jelölésének következtében a falu plébánosa. 1756-ben
Zichy Ferenc győri püspök kinevezte a szombathelyi szentszék ülnökének. 1761-ben megpályázta a
rohonci plébánosi állást, de német nyelvtudásának hiányosságai miatt nem őt választotta a kegyúr.
1759-ben lett Németgencs plébánosa, majd 1769-ben felmentették a plébánosi szolgálat alól, és
Győrbe rendelték a deficientiába.
Az új templom építését a lelkipásztori szempontok mellett a régi templom romos falai is
indokolták. A nagy ívű templomépítési tervhez Horváth plébános buzgó támogatókra talált a helyi
nemesség körében és így közös összefogással láthattak neki a nagy feladat megvalósításának. Fontos
tényezőnek bizonyult az is, hogy a település birtokosai között országos főméltóságok is voltak.
Ráadásul ez az időszak az ország életében a konszolidáció, a gazdasági fejlődés és a gyarapodás
időszaka volt. Országszerte igen élénk építőtevékenység folyt, különösen az egykori hódoltsági
területeken, és a világi épületek mellett számos egyházi épületet is emeltek. Ekkor formálódott ki a
magyar vidék sajátos arculata a falvak közepén álló barokk templomokkal. A templomépítési
hullámnak a trienti szellemű főpapok mellett jelentős mozgatói voltak a kegyúri kötelezettségeit
készségesen vállaló, katolikus szellemben nevelt főurak és nemesek, akik keresztényi
kötelességüknek tartották a katolikus egyház támogatását. Mindez áttételesen persze kifejezte a
birodalom támogatását, a királynő és a nemesség között létrejött megegyezés szellemében. Az
építkezésekhez a földesúri nagybirtok téglavetői és erdei adták a szükséges anyagot, és biztosították
a szükséges robotot. A birtokok építési irodái szolgáltatták a terveket, s gondoskodtak palléraik útján
az épületek kivitelezéséről. A típustervek közül az egyik legnépszerűbb a csehüveg-boltozatos forma
volt, amely kisebb fesztávú, sokszögzáródású szentéllyel zárult, északi oldalán sekrestyével, amelyből
lépcső vezetett fel a diadalíven elhelyezett szószékre. A templom tornya a pilaszterekkel osztott,
hármas tagolású nyugati homlokzatból magasodott ki.
Pár szó erejéig tekintsünk szét a korabeli Európában is. Mi is történt a nagyvilágban, amikor a
perenyei templomot építették? Szent Péter székében XIII. Kelemen pápa trónolt, a Habsburgi
Birodalom élén pedig Mária Terézia állt, és éppen a hétéves háborúban próbálta visszaszerezni
Sziléziát Nagy Frigyes porosz királytól. Franciaországban XV. Lajos, Oroszországban I. Erzsébet cárnő,
Nagy-Britanniában III. György uralkodott. A londoni földrengést követően ebben az évben kezdték
építeni a Buckhingham palotát, ekkor hunyt el Rodostóban Mikes Kelemen, és 1761-ben kezdte meg
szolgálatát Esterházán a bécsi klasszicizmus jeles képviselője, Joseph Haydn, valamint ekkor adta ki
Pray György jezsuita szerzetes Annales veteres Hunnorum című magyar őstörténeti munkáját.
Perenyének, a győri egyházmegye vasvári főesperességében lévő kis filiának gróf Zichy Ferenc, a híres
barokk főpap volt püspöke.
A rohonc-szalonaki uradalomban, így az oda tartozó Perenyében nehéz éveket éltek ekkoriban. A
növekvő agrárkereskedelemből származó haszon miatt a földbirtokosok egyre emelték a jobbágyok
terheit, amely később parasztmozgalomhoz és az úrbéri pátens kiadásához vezetett. A község
lakóinak erőfeszítéseit az említett körülmények tehát még inkább kiemelik.
A templom építésének kezdetét pontosan lehet datálni egy ritka kincsként fennmaradt levél
nyomán, amelyet az Országos Levéltárban a Batthyány-család anyagában őriznek Budapesten. 1761.
április 11-én Horváth György levelet írt Batthyány József kalocsai érseknek és az építőanyagok
előállításához szükséges földesúri engedély sürgetését kérte. A levél szerint az új templom terveinek
elkészítése után az építőanyag előteremtése érdekében engedélyt kértek Batthyány Lajos nádortól
egy kemence téglájának felhasználására és mészégetésre. Úgy tűnik, késett az engedély, az idő
azonban sürgetett, mert a plébános tervei szerint az építkezést nyár végére be akarták fejezni.
Horváth György őszre meg is hívta a z érseket a templom megáldására. A tégla- és a cserépégetéshez
a perenyei erdőből biztosították a fát, de szükség esetére a rohonci erdő fáinak felhasználására is
engedélyt kért a plébános. A levélben Horváth György egyben fogadalmat is tett, hogy ezentúl
minden évben imádkoznak majd a Batthyány-családért. Pontosan nem tudni, mikor végeztek teljesen
az építkezéssel, mivel 1763-ban még kölcsönt vett fel a plébános az építkezés céljaira, azonban egy
1765-ös irat szerint már biztosan állt az épület.
Horváth plébános a befolyásos dunántúli katolikus főúri család tagjaihoz, mint kegyurakhoz
fordult. Helyi birtokosként ugyanis kötelezettségekkel tartoztak a templommal kapcsolatban,
amelyért különböző jogokat birtokoltak. A jelentős és direkt támogatás hiánya miatt azonban a
Batthyány-család perenyei birtoka után csak dologi kegyuraságot viselhetett, s így, mivel nem ők
építették a régi templomot, az újjáépítésére sem lehettek kötelezve.
Batthyány Lajos a korszak vezető politikusa és egyik legbefolyásosabb embere volt, aki
fokozatosan építette ki családja gazdasági hatalmát folyamatos birtokszerzéseivel. A kereskedelmi
útvonalak mentén fürtszerűen elhelyezkedő majorságok behálózták az egész Dunántúlt. Utolsó
nemzeti nádorként a magyar érdekek képviselője volt a Habsburg Birodalomban, aki a gyenge
monarchia megsegítésével érte el befolyását, és amikor ez gyengülni kezdett, konfliktusba is
keveredett a királynővel. Széles látókörű, olvasott és több nyelven beszélő államférfiként gazdag
mecánási tevékenységet folytatott. Gondosan ügyelt birtokai állapotára, számos beruházást hajtott
végre, több uradalmi központot épített ki, amelyek közül kiemelkedik a körmendi presztízsértékű
építkezés, amely a család uradalmainak központja lett. Az uradalmak főépítésze, Bauinspektora 1736
és 1767 között Joseph Giessl volt. Palotákat emelt Sopronban, Kőszegen, Budán, Bécsben, a vidéki
birtokokon pedig kastélyokat. Vármegyei tisztviselőként a zalaegerszegi és szombathelyi megyeháza
építkezésében is részt vett. Számos egyházi épület építését támogatta, azonban adományai mögött
több esetben egyéni és nemzeti érdekek is meghúzódtak. Az előbb felsorolt nagy ívű beruházások és
bőkezű adakozások tetemes költségei azonban megkövetelték tőle, hogy rangsorolja a támogatandó
ügyeket, amelyek között a perenyei építkezés nem szerepelt első helyen. A birtokain lévő templomok
megújítását a praktikum és a költséghatékonyság szellemében támogatta, csak a
legszükségesebbekhez járult hozzá, nem építtetett reprezentatív templomokat.
A plébános közvetítőként bevonta az előkészületekbe a nádor 34 éves fiát, Józsefet is, aki öt évvel
korábban vasvári főesperesként a perenyei templomot is vizitálta, és ekkor már kalocsai érsekként az
ország második egyházi méltósága volt. Batthyány József a kőszegi jezsuitáknál tanult, majd Prileszky
János jezsuita magántanítványa lett. 25 évesen már esztergomi kanonok volt, és felkészültsége,
valamint erkölcsi kiválósága miatt a kispapok nevelője lehetett. Feddhetetlensége miatt a főpapok
versengtek érte. A győri püspök és az esztergomi érsek is ragaszkodott hozzá, és engedéllyel a vasvári
kanonoki stallumot is elnyerte az esztergomi mellé. 1759-ben erdélyi püspök lett, 1760-ban pedig, 33
évesen kalocsai érsek. 1776-ban esztergomi érsekként az ország vezető főpapja lett, és a
magyarországi barokk művészet egyik legnagyobb mecánásaként, valamint a jozefinista
egyházpolitikával szemben mutatott okos és megfontolt magatartásával írta be magát a
történelembe. 1778-ban bíborosi kalapot nyert VI. Piusz pápától.
Az új 300 fős templomot a falu közepén, a patak mentén, a régi templom köveinek
felhasználásával építették fel, tornyát vörös mázas fazsindellyel, tetőzetét cserépzsindellyel fedték,
és gondos cseréperesszel látták el. A templom teljes hossza a toronnyal együtt 22 m, külső szélessége
8,55 m lett. Hajója belülről 11,35 m hosszú és 6,6 m széles, szentélye pedig 5 m hosszú és 4 m széles.
A templom falai 95 cm vastagok, a hajó belmagassága kb. 10 m. A torony magassága a
templomkereszt nélkül 23,5 m, a toronyóra pedig 17 méteres magasságba került föl később. A
felépített templom egyszerű struktúrája egyértelműen kizárja a nádor építtetői szerepét, valamint a
Joseph Giessl által vezetett uradalmi központi építési hivatal közreműködését is. Általános gyakorlata
volt ugyanis a nádornak, hogy a jobbágyfalvaiban lévő templomokat nem saját embereivel építtette,
hanem az építkezés lebonyolítását rábízta a plébánosra vagy valamelyik uradalmi intézőre.
Valószínűleg tehát egy kőszegi vagy szombathelyi céhmester lehetett a templom alkotója, aki
azonban nem egy önálló terv szerint, hanem egy ekkoriban elterjedt mintakönyv alapján dolgozott. A
segédmunkát a jobbágyok robotjával biztosították. A nádor szándékának hiányát mutatja az a tény is,
hogy Batthyány Lajos egyik nekrológja sem emlékezett meg a támogatott templomok között a
perenyei egyházról.
A költségeket a nádor támogatása mellett a templom saját jövedelméből, valamint a falu más
birtokosainak adományaiból, és a perenyei jobbágyok hozzájárulásával teremtették elő.
Szeretném ezért felsorolni azokat a nemeseket, akik adományaikkal segítették az építkezést, ill. a
teljesség igénye nélkül azoknak a perenyei családoknak a neveit, akik 1761-ben részt vehettek a
templom építésében. Elsőként Szvetics Jakab királyi személynököt (tisztsége kb. a mai legfelsőbb
bírónak felel meg) kell kiemelni, aki Kőszegen született, de Perenyében is volt egy kisebb birtoka és
jelentősebb összeggel járulhatott hozzá az építkezéshez. Fontos megemlíteni báró Trach Károly apáti
birtokost is, aki 50 Ft-os kölcsönnel támogatta az építkezést. A helyi nemességet 4 család alkotta: a
templom költségeinek fedezésében a Somogyi, a Horváth, a Terestyén és az Imre család vállalt
komoly szerepet. A Somogyvári-Somogyi-család alapítója Somogyvári Péter deák volt, aki hadi
érdemeiért Bécsben nyert nemességet I. Ferdinánd királytól fiaival együtt az 1559. szeptember 13-án
kelt címeres levéllel. A családnév alapján Somogy megyei eredetű család a 17. század közepén Vas
vármegyébe költözött át, és tagjai a Batthyány-család szolgálatában álltak, mint katonák és
gazdatisztek. A család vasi részének két ága volt: a perenyei és a boroczszegi (ma Táplánszentkereszt
része). Címerükben kék udvarban álló oroszlán volt látható, amely jobb lábával fürtös szőlőkocsányt
tart. Az udvar fölső szegletében hold és csillag, a sisak koronáján pedig kardot villogtató fél oroszlán
volt. A címer foszlánya arany és kék színű volt.
A Horváth (Bessenyei)-család ősei új adomány címen kapták meg 1562. március 5-én Nádasdy
Tamás nádortól az egykor Apáti mellett található Besenyőfalu birtokolt. Adománylevelüket 1668.
május 3-án I. Lipót is megerősítette. A család számos tagja költözött idővel Perenyébe. A Horváthcsalád több tagja lépett jogi pályára, Horváth Dávid perenyei birtokos pedig a kőszegi dunántúli
kerületi tábla ügyészi tisztségig jutott a 19. század harmincas éveiben.
Az ősi Terestyén-család címereslevelét Terestyén Pál és testvérei, Sebestyén és Balázs 1576.
február 22-én nyerték el II. Miksától. Ez az egyik legszebb fennmaradt címereslevél a Vas Megyei
levéltár gyűjteményében. A címer kék udvarában hármas, zöld halmon álló oroszlán látható, amely
jobb első lábával kardot tart. A vért felső szegleteiben jobbról hold, balról csillag van. A sisak
koronáján, két sasszárny között, fél oroszlán kardot tart. A címer foszladéka arany és kék. A családnak
a mára Egyházasszecsődbe beolvadt, és nevüket is őrző Terestyénszecsőd volt az ősi fészke,
eredetüket pedig egészen az Árpád-korig lehet visszavezetni. Perenyei birtokosként először az 1733-as nemesi összeírás említi őket. Feltehetően Körmend melletti ősi falujukból a Batthyányak
közvetítésének köszönhetően kerültek Perenyébe.
Hasonlóan ősi család volt az Imre-család is, amelynek felmenői őrvidéki őrök voltak, s akik
szintén a Batthyányak közvetítésével kerülhettek Perenyébe. A falu birtokosai között először az 1727-es nemességvizsgálatkor említik őket. Nemességüket az őrszigetiek adománylevelével igazolták.
A megyei összeírások és a gencsi anyakönyv szerint a következő jobbágycsaládok éltek
Perenyében a 18. század közepén: Babócsi, Balaton, Balics, Bálint, Bertók, Bilics, Bolfán, Bodorcsalád, Fülöp, Gáll, Gerencsér, Gellért, Hollósi, Horváth-család, Kovács, Kozma, Lóránt, Mersevics,
Mogyorósi-család, Nagy, Nimeth, Péter, Póka, Pöröntő- és Prisznyák-család, a cigány származású Saár
család, a Sinkovics, Szakács, Szakál, Szalai, Takács, Talabér, Tégla, Török és Varga család.
Az új templom pár évvel később, 1768-ban Keresztelő Szent János születése ünnepén (június 24.)
áldotta meg a kor jeles szónoka, Csődy Pál szombathelyi kanonok. Ez nem meglepő, mivel a
szertartás hosszadalmas volt, és csak nehezen lehetett megfelelő egyházi méltóságot találni a
szertartás elvégzésére. Például a rohonci templomot is csak évtizedekkel később szentelték fel. A
templom benedikálására egy rövid részlettel emlékezünk, amely Csődy Pál egyik nyomtatásában
megjelent prédikációjából származik: „Kérdezősködnek egy más között némely Bölcsek: ha meg
vagyon-e most-is a földi Paradicsom valahol é a világon? És fönt áll-e abban az élet fája, s terem-e
abban az élet fája, s terem-e gyümölcset? El-hiszem, ha ezt, az élet hossza-bétó gyümölcstermő Fát
föl találhatnák a földi lakáshoz, s-maradáshoz ragaszkodó, és életeket itt ezer, s-meg ezer
esztendőkre terjeszteni kívánó világ Fiai, Leányi, annak csak egy olmácskájáért-is készek volnánok
nagy summa pénzt fizetni. Vetekedgyenek az említett Bölcsek valamint nekik tetszik, én azt mondom:
keresztények! vigasztalástokra, hogy meg vagyon a földi paradicsom, és abban szépen kiterjedt
ágoival zöldellik, bimbózik, virágzik, és gyümölcsözik az élet Fája.
Ez a Templom, ez az Oltár a földi paradicsom, a Mise pedig, mely az Oltárnál mondatik, valóságos,
igaz életnek Fája, mely örök életnek gyümölcsét termi, tudniilik a Krisztus Jézusnak Testét, és vérét
melyrül maga mondgy az örök Igasság: Caro mea vere est cibus et sangvis meus vere est potus. Joan
6. Az én Testem bizonnyal étel, és az én vérem bizonnyal ital, s ezt az örvendetes ígéretét ragasztja
hozzá: Qui ahétatos Hívek! jó készülettel, tiszta szívvel járullyatok gyakorta ezen élet Fája árnyéka alá,
és annak gyümölcsét a Pappal együtt mint köllemetes Áldozatot mutassátok bé az Istennek, és azzal
mint szentséggel táplállyátok éhes lelkeiteket, és ugy igazán betellyeséttitek, a mit példázott valaha
Israel Fiainál a húsvéti Báránynak föláldozása és evése. Exodi 12”
A templom gyarapodása
Az új templomnak számos jótevője volt, akik közül kiemelkedik Szvetics Jakab királyi személynök,
aki miséző kelyhet és miseruhát adományozott a perenyei egyház számára. A templom a következő
évtizedek során folyamatosan gyarapodott; a barokk szószék és Szűz Mária oltára feltehetően az
építkezés után készült. 1790 körül Batthyány József, aki közben esztergomi érsek lett, a templom
kegyuraként orgonát adományozott a templomnak.
A templom gyarapodásának és megújulásának korszakai nagyrészt az országos viszonyokat
követték, amelyek közül két korszakot kell kiemelni. Az egyik a dualizmus fénykorának időszaka,
amely Limperger Flóris plébánosi működéséhez köthető. Limperger plébános művelt és jámbor
papként minden erejével azon volt, hogy szekularizálódó kapitalista társadalmi viszonyok közepette a
katolikus megújulást előmozdítsa plébániája területén. Ennek érdekében a templom megújítását is
elengedhetetlennek tartotta. A másik jelentős korszak az I. világháborút követő katolikus reneszánsz
időszaka volt, amelynek csúcspontja az önálló lelkészség, majd pedig a budapesti Eucharisztikus
Világkongresszus és a Szent Jobb-országjárás évében, 1938-ban az önálló plébánia megalapítása volt.
A templom mai berendezésének számos darabja ebből az időszakból származik. A plébániatemplom
liturgiájához szükséges hiányzó felszerelések beszerzése és az elavultak cseréje azonban csak az
Forrás:
Medgyesy S. Norbert: Ecclesia Gathae A 250 esztendős perenyei templom tanulmánykötete és
népének-hanglemezei, Magyar Napló, 2011.
egyházközség komoly áldozatai árán valósult meg. Felépítették a plébánialakot, új harangot és új
orgonát szereztek be. Fontos szerepe volt a templom gyarapításában és felszerelésében az 1937-ben
alapított perenyei Oltáregyesületnek is.