Településünk / Perenyei Betlehem

Perenyei Betlehem



Perenyei Betlehem

A perenyei Betlehem és alkotója

Interjú Biczó Barnával

 

Mondanál pár gondolatot a gyerekkorodról, magadról? Hol végezted tanulmányaidat?

 

1973. szeptember 28-án láttam meg a napvilágot Szombathelyen. Gyermekéveimet itt, Perenyében töltöttem. Minden bizonnyal már pár évesen meggyökerezett bennem az a leküzdhetetlen kötődés az erdő-mező élővilága iránt, ami később csak erősödött bennem. Később rajzolni kezdtem, festőművész óvónőm mellett édesapám tanított. Képzőművészeti fejlődésemet az országosan ismert általános iskolai rajztanáromnak, a csupán névrokon Biczó Antalnak köszönhettem. Felső tagozatosként már számtalan országos és nemzetközi rajzpályázaton vettem részt. Azonban a vadászható vadfajok és a vadgazdálkodás iránti rajongásom felülírta képzőművészeti irányú továbbtanulásom terveit, így az általános iskola elvégzése után a Herman Ottó Mezőgazdasági Szakközépiskolában folytattam tanulmányaimat egy vadász-vadtenyésztő osztályban. Felsőfokú tanulmányaimat a Mosonmagyaróvári Agrártudományi Egyetemen végeztem, ahol általános agrármérnökként diplomáztam.

 

Hogyan ismerkedtél meg az üveggravírozással?

Az üveggravírozással az óvári évek alatt kezdtem megismerkedni. A Lábodi Vadgazdaság akkori elöljárói és egyik kedves csontfaragó barátom bíztatására hazai és nemzetközi kiállításokra kezdtem járni. Évekig az alkotó munkára koncentráltam. 2006-tól azonban vadászmesterként vállaltam a vadgazdálkodás szakmai irányítását, és alpolgármesterként is bizalmat kaptam Perenye lakóitól. 2009-ben megszületett fiam, 2010-ben pedig Perenye község polgármesterének választottak, ez idő alatt a teendők lekötötték szinte minden energiámat, és a gravírozás sajnos a háttérbe szorult. 2014-től azonban újra a természet „üvegbe álmodásával” tudok foglalkozni főállásban. Az üvegmunkák mellett amatőr természetfotósként is próbálom etológiai, szakmai ismereteimet kamatoztatni. A több mint egy évtizedes hivatásos vadász múltam úgy gondolom, nagymértékben elősegíti, hogy a megrendelők által elképzelt természeti életkép, portré, ajándék ötlet üvegbe vésése az egyedisége mellett valósághű és művészi legyen.

 

Milyen elvek alapján készíted gravírozott munkáidat?

Alapvetően két csoportra bontanám alkotásaimat. Az egyik csoportba tartoznak a használati tárgyak, a másikba pedig az úgynevezett síküvegek (például a nyílászárók gravírozott üvegei). Alkotásaim során mindig kiemelkedő szerepet tulajdonítok az igényességnek, és törekszem a minél élethűbb, „profibb” végeredményre.

 

Mesélnél a betlehem készítésének folyamatáról?

Megtiszteltetésnek éreztem, hogy én készíthetem el településünk betlehemét, ami nem egy hétköznapi, megszokott betlehem. Körülbelül 450 munkaóra eltelte után lehetett „kész”-nek nevezni. A munkafolyamatokat természetesen megelőzte a hosszas tervezés, az anyagok beszerzése. Még mielőtt konkrétan elkezdtem volna a gravírozást, többször átnéztem a hitelesebbnél, hitelesebb forrásokat, hogy mégis milyen is volt az „igazi”. Alaposan utána jártam a dolgoknak, mert, mint mindig, ennél a művemnél is a legélethűbb végeredményre törekedtem. Első lépésként felrajzoltam a most látható kép első vázlatát az üveglapra, a gravírozás csak a végleges rajz után következett. A vázlathoz szükségem volt a fantáziámra is, ugyanis a legtöbb helyen nem látszik például a Jézuska arca, mint ahogy a Születés című filmben sem vagy az emberek keze, ennek ellenére fontosnak tartottam, hogy a „mi” betlehemünk igenis részletben gazdag legyen, hiszen egy kéznek önmagában is fontos szerepe van. Az alapkép jóval egyszerűbb, mint az elkészült, végleges változat. Az egészet egy tűvel készítettem egy 104 x 160 centiméter nagyságú síküvegre, ami megközelítőleg 50 kg. A betlehem az üveglap mindkét oldaláról látható, csupán tükrözve, - ez is cél volt, hogy minél több ember tudja megtekinteni egy időben.

 

Az elejétől kezdve egy kivilágított munkának készült?

Igen, az elején még színes világítást terveztünk, azonban később úgy gondoltuk, hogy sokkal kellemesebb lenne, ha a fehér hideg és meleg árnyalatival dolgoznánk. A végleges megvilágítás tehát a látható módon meleg fehér lett, ez főleg az üveglap szélén figyelhető meg. A síküvegeknek rengeteg változata van, az üveg belseje felé haladva egyre jobban fogy a fény, és feltehetően a gyártás során belekerült szennyeződések miatt lett a végleges megvilágítás zöldes árnyalatú, de úgy gondolom, ez egyáltalán nem zavaró tényező, így talán egy picit még különlegesebb is lett.

 

Ezúton is szeretnénk megköszönni mindenkinek, aki munkájával hozzájárult településünk legújabb és talán legkülönlegesebb értékéhez.

A kizárólag társadalmi munkában Biczó Barnabás által készített betlehem Vízkeresztig mindennap 17-24 óra között megtekinthető kivilágított állapotban.

 

Pongrácz Patrik

szerkesztő

 

 

KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS

 

Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik a Betlehem felállításában bármilyen módon közreműködtek:

  • Elsősorban a helyi mesteremberünknek, Biczó Barnabás üveggravírozónak
  • Gombos T. Bálint atyának és a Perenyei Római Katolikus Egyházközségnek, hogy az elejétől fogva támogatták az ötletünket és helyet biztosítottak a lehető legméltóbb helyen, a templom udvarán a Betlehem felállítására és az adventi koncert megtartására
  • A gravírozáshoz szükséges üveg és a védőüvegek méretre vágásáért a Jenei Galériának
  • A fénytechnikáért Kovács Zoltán ügyvezető és Kovács Krisztián képviselő uraknak
  • A tartószerkezeti rajzot Gerencsér Gábor készítette.
  • Annak kivitelezéséért Varga Balázsnak lehetünk hálásak.
  • A tartószerkezet alapjának elkészítésében Németh Attila és testvére János működtek közre
  • A festést Fatalin Gyula, Iker Ákos és Banga István készítette
  • A szállításban Banga István helyi vállalkozó és Schmalzel Roland képviselő urak segítettek
  • Az összeszerelés izgalmainak terhét Biczó Barnabás, Banga István, Benkő Péter, Katona Róbert, Fatalin Gyula, Fatalin Máté, Schmalzel Roland, Kovács Krisztián és Gerencsér Gábor vállalták magukra.

 

Műszaki paraméterek:

  • A kép a Születés című film képvilága ihlette, melynek rendezője: Caterine Hardwicke
  • Az üveggrafika méretei: 104*160cm
  • A kép a felrajzolással együtt kb. 450 óra munkaórával készült el
  • A megvilágítás végig kérdés volt, de tudjuk: „A színekkel nagyon csínján kell bánni, könnyen elterelhetik az ember figyelmét a lényegről, a fekete-fehér képek sokkal markánsabb kifejezés lehetőségét rejtik, s kevésbé teszik lehetővé a "mellébeszélést", vagy a hibák elpalástolását.”
  • Az állítás igazi kihívást jelentett. Több elképzelés a tervezettől eltérően alakult.
  • Az eredeti grafika Biczó Barnabás ötlete, képzelő ereje által több új elemmel gazdagodott.
  • A rajzot látva – laikus szemmel-  teljesen elképzelhetetlen, hogy az ember mit fog látni. Igaz „A szobrász a márványtömböt nézi, és a szeme már a kiformált szobrot látja a kőben, melyben majd sokan gyönyörködnek.”

Ilyen pillanatokat kívánunk valamennyi érdeklődőnek mi is! 



Csatolt fájl(ok):



Kapcsolódó galéria:



Önkormányzat Perenye - Magyar